Lotus onthult lichtgewichtplatform voor EV’s
Dit platform, LEVA (Ligthweight Electric Vehicle Architecture) genaamd, zal als basis dienen voor de meeste toekomstige Lotus-modellen. De onlangs onthulde Emira wordt de laatste klassieke auto van het merk. Daarna is het adieu aan de verbrandingsmotor.
Aangezien het platform moet voldoen aan de behoeften van een brede waaier van sportwagens, is het modulair. De afmetingen (wielbasis van 2,47 tot 2,65 meter) en de architectuur zijn voor elk model aanpasbaar, alsook de positie van de batterijen: horizontaal onder de vloer of verticaal achter de stoelen. Er is ruimte voor batterijen met een capaciteit tussen 60 en 100 kWh.
Om de gewichtstoename - het onvermijdelijke gevolg van zulke grote accu's - te compenseren, wilde de fabrikant zijn nieuwe platform zo licht mogelijk maken. Het achterste gedeelte is naar verluidt 37% lichter dan de Emira.
Lotus biedt ook de optie van één of twee elektromotoren, met een totaal vermogen van 650 kW, of meer dan 880 pk.
Hoewel het Britse merk naar verwachting binnen twee tot drie jaar als eerste het platform in serieproductie zal nemen, komt het ook onder de volgende elektrische Alpine terecht. Naar verwachting verschijnt die in 2026.