Lotus Emira nu al in de prijzen

1w geleden

Nadat de Lotus Emira deze zomer in V6-versie door onze journalist werd goedgekeurd, werd hij in oktober uitgeroepen tot ‘Sportwagen van het Jaar’ bij de prestigieuze News UK Motor Awards. Welke zijn de ‘magische’ ingrediënten waar iedereen zo enthousiast over is?

Trouwe lezers van Auto Trends zullen afgelopen september onze bespreking van de Lotus Emira V6 niet hebben overgeslagen. Dit is wat onze journalist besloot: «De Lotus Emira V6 is nog altijd een sportcoupé van het zuiverste water. Desondanks zullen puristen misschien terughoudend reageren op zijn GT-trekken, maar deze wending laat Lotus wel toe om een breder publiek aan te spreken. En dat is waar het allemaal om draait. In 2021 braken de verkoopcijfers van Lotus - voornamelijk door bestellingen voor deze Emira - een meer dan 10 jaar oud record. Moet er nog meer bewijs zijn dat Hethel met zijn gedachten op het juiste spoor zit?”

Echte Lotus

Meer recentelijk is de laatste Lotus met verbrandingsmotor ook op zijn thuismarkt in de prijzen gevallen. De invloedrijke Sunday Times, Driving.co.uk en Times LUXX hebben de Emira tijdens de News UK Motor Awards uitgeroepen tot ‘Sports Car of the Year’. In het juryrapport, waarin een aantal zeer gerespecteerde schrijvers en commentatoren team uit Hethel ervoor gezorgd dat hij net zo leuk is om mee te rijden, terwijl er kwaliteiten zijn toegevoegd die in mindere mate aanwezig waren op de oudere modellen, namelijk comfort, gemak, raffinement en technologie. Dit is een geduchte tegenstander voor de Porsche Cayman, en heeft alle eigenschappen die een moderne sportwagenkoper verlangt. Elke uit de autowereld zitting hielden, werd de Lotus geprezen als «niet alleen briljant om mee te rijden, hij markeert ook een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de fabrikant als de laatste benzineauto. En hoewel Lotus altijd echte stuurmansauto’s heeft gebouwd, betekent de Emira een tijgersprong voor het merk op het gebied van technologie, comfort en verfijning.» Will Dron, redacteur van Driving.co.uk, zei van zijn kant: «Dat het de laatste benzineauto van Lotus is, is belangrijk, maar de druk is nog groter voor de Emira omdat hij de briljante Elise, Exige en Evora vervangt. Verrassend genoeg heeft het autoliefhebber zal bovendien beamen dat als een model echt kan concurreren met een Porsche, het een zeer goede auto is.”

Vier of zes cylinder

Ter herinnering, de Lotus Emira wordt aangeboden met twee centraal 25achterin geplaatste motoren. De 3,5-liter-V6 levert 400 pk dankzij een supercharger. Hij is verkrijgbaar met een handgeschakelde of automatische zesbak. Vanaf 2023 zal de 360 pk sterke ‘i4’-motor, gekoppeld aan een DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling, het gamma aanvullen. Deze instapmotor is ‘s werelds krachtigste 2,0-liter-viercilinder en doet een beroep op een turbo van Mercedes-AMG.

De Lotus Emira accelereert van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden (V6 met automaat) en haalt 290 km/u.

(partner content) 

Lotus Emira nu al in de prijzen
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in