Lotus Eletre: de hyper-SUV voor een nieuw tijdperk!

2j geleden | Nicolas Morlet

Na twee decennia van kleine sportwagens, stapt Lotus uit zijn niche! De Britse fabrikant neemt de elektrische overgang en de royale budgetten van zijn Chinese moedermaatschappij te baat om zich te positioneren als een echte outsider tegenover Porsche, Lamborghini en zelfs Ferrari. Na de Evija supercar, is er daarvoor nu een nieuw wapen: een verbazingwekkende SUV genaamd Eletre.

De Eletre markeert het begin van een heel nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Lotus. De fabrikant wil zijn imago en zijn verkoop stimuleren en vooral een nieuwe, welgestelde klantenpool aantrekken, die meer geïnteresseerd is in de exclusiviteit van het product dan in de historische samenhang met zijn wapenschild. De Eletre, die Lotus zonder aarzelen omschrijft als een "hyper-SUV", zal de eerste zijn van een reeks van drie "lifestylevoertuigen” die in de komende vier jaar zullen worden onthuld.

Snel en autonoom

Als Lotus het woord hyper-SUV durft te gebruiken, dan is dat omdat de prestaties van zijn nieuwe model ronduit indrukwekkend zijn. Op alle fronten. Vooral wat de acceleratie betreft, want de grote SUV treedt toe tot de "club van twee seconden", de besloten kring van auto's die in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u stuiven! We hadden eigenlijk niets minder verwacht toen we hoorden dat het vermogen "begint bij 600 pk". Maar goed, dit is nog steeds indrukwekkend, vooral voor een SUV.

De Eletre presteert ook verrassend met zijn energiehuishouding: hoewel hij een grote batterij van 100 kWh heeft, belooft hij een maximumbereik van ongeveer 600 kilometer in de WLTP-stadscyclus! Dit is een veelbelovend cijfer, met name mogelijk gemaakt door het relatief lage gewicht van de Engelsman, ongeveer 2 ton. Dat is natuurlijk ver verwijderd van een Elise of een Exige, maar in de context van grote SUV's blijft de Eletre trouw aan het leitmotiv van Colin Chapman, de oprichter van Lotus, voor wie "lichtheid de oplossing is" (“Light is Right”). Een BMW iX van vergelijkbare afmetingen en met een vergelijkbare batterijcapaciteit is bijvoorbeeld 500 kilogram zwaarder. En een Lamborghini Urus (met een verbrandingsmotor) is 200 kg zwaarder!

Lange reizen vormen dus geen obstakel, temeer daar het opladen ultrasnel verloopt: 18 minuten om 80% van de lading terug te winnen op een terminal van 350 KW (zoals de laatste generatie van Ionity). Op een AC-terminal (wallbox bijvoorbeeld) zal het maximumvermogen 22 kW bedragen op alle versies.

Actieve aerodynamica

Door zijn aerodynamisch ontwerp zou je niet zeggen dat de Eletre 5,10 meter lang is. De esthetiek is bijzonder goed doordacht en er is actieve aerodynamica. Bepaalde bewegende delen, met name de vinnen in de voorbumper, kunnen zich openen of sluiten naargelang de koelingsbehoefte van de onderdelen (motor, remmen, accu, enz.). Aan de achterzijde past de actieve spoiler zijn helling ook in “real time” aan.

De buitenspiegels worden vervangen door modules met elk drie camera's: één voor zicht naar achteren, de tweede om een beeld van 360° te genereren en de derde voor autonome rijtechnologieën. De autonome technologie is bijzonder geavanceerd, want Lotus belooft zelfs Niveau 4 wanneer de regelgeving dat toestaat, via over-the-air updates. De Eletre is ook uitgerust met talrijke uitklapbare lidars, die alleen tevoorschijn komen wanneer dat nodig is (op de bovenkant van de voorruit, de achterruit en de wielkasten). Aan de achterkant prijkt een lichtstrook over de hele breedte. Die is rood wanneer het voertuig beweegt. Tijdens het laden duidt de strip het laadniveau aan met een kleur.

Blijvende luxe

Hoewel we er niet in konden zitten, voelt de ultramoderne cabine luxueus en goed gebouwd aan. Er worden duurzame materialen gebruikt, gemaakt van een mix van stof en wol, die tot 50% lichter zijn dan lederen bekleding.

De op de bestuurder gerichte cockpit heeft een klein stuurwiel en een display met slechts minimale rij-instructies, inclusief een standaard head-updisplay met virtual reality. Ook de passagier krijgt een scherm met rij-informatie of andere menu's, vergelijkbaar met die van Ferrari of Porsche. In het midden verleent een groot 15,1 duim groot scherm in landschapspositie toegang tot alle functies van de auto.

De ruimte is royaal, en de koper kan kiezen tussen een vijfzitsconfiguratie of vier afzonderlijke zitplaatsen. De bagageruimte van 400 liter is teleurstellend voor de omvang van de auto, en de extra 77 liter onder de motorkap vooraan kan de boel niet redden. Maar het is waar dat je een SUV als deze niet koopt voor goederentransport.

De Lotus Eletre gaat eind dit jaar in de verkoop. De eerste leveringen worden begin volgend jaar verwacht.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in