Is het kopen van een auto stresserend ?

2j geleden

Uit een onderzoek in opdracht van Polestar blijkt dat het aankoopproces van een auto voor de helft van ons stressvol is. Het merk wijst ook op de praktijken van sommige dealers en hun terughoudendheid om elektrische auto's aan te bieden als een van de vele gebreken in het klassieke verkoopmodel voor auto’s.

Ter gelegenheid van de salonperiode voerden Polestar en Globescan een enquête uit bij 1.000 Belgen over het aankoopproces van hun nieuwe auto. De enquête toont aan dat 52% van de ondervraagden (en 59% van de vrouwen in de steekproef) het proces stresserend vindt. Vooral vanwege de onderhandelingen met de verkoper.

"Klanten vrezen ervoor niet de maximale korting te krijgen," verklaart Lies Eeckman, Managing Director van Polestar Belgium. "Daarom pleiten wij voor een open en inclusief aankoopproces met volle transparantie. Zo ontvangen onze deskundigen, die u in de Spaces kunt ontmoeten of met wie u kunt chatten, geen commissie. De verkoop geschiedt uitsluitend online. Het merk Polestar, dat sinds ongeveer twee jaar op de Belgische markt aanwezig is en eigendom is van de Chinese groep Geely en Volvo, wil een revolutie teweegbrengen in het autoverkoopproces door een online concept voor te stellen met behulp van vier "Spaces" (stedelijke showrooms) en een pop-up die uitsluitend tot doel heeft de prospect te informeren."

Als onderdeel van het onderzoek bezochten mystery shoppers ook de showrooms van andere merken en fungeerden daarbij als potentiële kopers. Volgens Polestar hebben 33 van de 40 bezochte autodealers niet spontaan een elektrische auto aanbevolen, en hebben 24 van hen de keuze voor een EV niet gesteund.

Sommigen gebruikten zelfs tegenargumenten om de aankoop van een elektrische auto te ontmoedigen. Volgens het jonge merk is deze houding te verklaren door het feit dat verkopers voorraden moeten verkopen. Ze krijgen meer commissies als ze deze auto's aan de man brengen.

Andere factoren

Deze verklaring is niet nieuw. Ze heeft altijd bestaan in de handel en wandel van de autodistributie. Toch is nuancering aan de orde volgens Lies Eeckman : "Elektrische auto’s hebben voldoende actieradius voor de afstand die de gemiddelde automobilist elke dag aflegt. Voor het opladen zijn er steeds meer snellaadstations, zoals die van het Ionity-netwerk, en thuis een wallbox installeren verloopt makkelijk. Afgezien van de vakantieperiodes, die een probleem vormen, is er geen reden om te aarzelen. Rijden in een emissievrije auto is in de eerste plaats een gemoedstoestand waarin je je bevindt als je een verschil wilt maken. Je moet een nieuw gedrag aannemen: onze klanten zijn pioniers die openstaan voor technologie ter verbetering van de samenleving."

Polestar lijkt geen rekening te houden met het feit dat de elektrische auto vandaag niet altijd geschikt is voor bepaalde toepassingen en gebruikers, zoals het trekken van een aanhangwagen of een caravan, of voor grote gezinnen in het bijzonder.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in