Helemaal nieuwe Toyota Prius wordt plug-inhybride voor Europeanen

2w geleden | Nicolas Morlet

In 1997, toen brandstofefficiëntie voor sommigen maar een vaag begrip was, werd zowel qua vorm als inhoud een zeer originele auto geboren: de Toyota Prius. Deze vijfde generatie, die vandaag wordt onthuld, tilt hybridisering naar een nieuw niveau. Maar hij let ook meer dan ooit op zijn stijl.

Nu Toyota zijn hele gamma massaal heeft gehybridiseerd, met modellen die veel grotere volumes vertegenwoordigen (Corolla, CH-R, RAV-4...), kwam de Europese toekomst van de Prius in gevaar. Uiteindelijk is daar niets van aan. De vijfde generatie van het emblematische model zal inderdaad in Europa worden aangeboden. Met één opvallend verschil: wij krijgen enkel nog de versie met plug-i hybride motor.

Deze optie werd al aangeboden op het vorige model, zij het met beperkt succes. Toyota heeft daarom zijn aanbod grondig herschikt: de 2.0-benzinemotor die 148 pk produceert, wordt gecombineerd met een elektrische motor van 160 pk die, wanneer ze samenwerken, een totaalvermogen van 223 pk mogelijk maakt. Dat wil zeggen: 100 pk meer dan bij de vorige generatie!

De andere grote winst is het bereik, dat "meer dan 50% groter is dan het huidige model". Als we vasthouden aan de 50 kilometer van het huidige model, zou de nieuwe dus meer dan 75 kilometer kunnen afleggen in de volledig elektrische modus dankzij zijn nieuwe, veel royalere batterij met een capaciteit van 13,6 kWh.

Futuristische uitstraling

Naast de technische aspecten heeft de Prius ook een zeer bijzondere... stijl. De nieuweling verzacht zijn voorkomen een beetje en kiest voor een futuristisch uiterlijk. Het ontwerp wordt nog steeds gedicteerd door aerodynamica, wat de auto een zeer slanke uitstraling geeft, maar de voor- en achterkant zijn moderner en zien er minder ‘gekweld’ uit dan voorheen. Met zijn verborgen deurgrepen achteraan zou je deze nieuwe generatie bijna voor een coupé kunnen slijten.

De vijfde Prius arriveert in het voorjaar van 2023 bij de dealers.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in