De Peugeot 308 gaat elektrisch

1j geleden | Nicolas Morlet

Zoals aangekondigd toen het model vorig jaar werd onthuld, omarmt de derde generatie Peugeot 308 de batterij-aandrijving. En het model introduceert een aantal welgekomen innovaties voor de modellen van de Stellantis-groep die in zijn voetspoor zullen treden.

Om deze E-308 in het verkeer op te merken, kun je alleen vertrouwen op... zijn wielen. De nieuwe, speciaal voor deze elektrische varianten ontworpen 18-duimers zijn het enige esthetische verschil met de versies met verbrandingsmotor. Zelfs de grille, hoewel gesloten, is niet te onderscheiden van de andere modellen. En dat is een goede zaak, want de stijl van de compacte Peugeot-auto is altijd aantrekkelijk geweest. Er moet worden opgemerkt dat ook de break betrokken is bij deze elektrische operatie, wat vrij zeldzaam is, aangezien tot dan toe alleen de Porsche Taycan en de MG5 een dergelijke carrosserie aanbieden.

Op technisch vlak krijgen de e-308's echter enkele interessante vernieuwingen. Was de geëlektrificeerde strategie van de hele Stellantis-groep tot nu toe gebaseerd op een unieke architectuur bestaande uit een 100 kW-motor (136 pk) en een 50 kWh-batterij (te vinden op de Peugeot e-2008, Citroën ë-C4 of de Opel Mokka-e), dan brengt deze e-308 eindelijk wat nieuws. De nieuwe motor ontwikkelt 115 kW (156 pk). Bovenal wordt hij aangedreven door een nieuwe generatie batterij met verbeterde energiedichtheid die "meer dan 400 kilometer" WLTP-bereik biedt, ondanks zijn nog bescheiden capaciteit van 51 kWh (54 kWh bruto). Peugeot claimt een recordverbruik van slechts 12,7 kWh/100 km. De batterij kan worden opgeladen in wisselstroom tot 11 kW (standaard) en tot 100 kW in gelijkstroom (DC) om 80% van de lading in ongeveer 30 minuten terug te winnen.

Het is nog te vroeg om de prijs te kennen, aangezien de Peugeot e-308 en e-308 SW pas medio volgend jaar beschikbaar zullen zijn.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in