Dankzij Valeo parkeren BMW's binnenkort zelf

1j geleden | Nicolas Morlet

BMW en de Franse toeleverancier Valeo hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om gezamenlijk een geautomatiseerd parkeersysteem te ontwikkelen, zonder dat er zich een bestuurder aan boord van de auto bevindt.

Met Valeo heeft BMW een bondgenoot bij uitstek gevonden om eindelijk Mercedes in te halen, dat al heel ver staat op het gebied van AVP (Automated Valet Parking). Het merk met de ster biedt al sinds afgelopen december deze functionaliteit aan op bepaalde productiemodellen, ontwikkeld in samenwerking met Bosch, een andere toeleverancier van naam en faam.

Om de opgelopen achterstand goed te maken, kan BMW nu rekenen op de steun van Valeo. Voor de duur van de samenwerking zullen meer dan honderd onderzoeks- en ontwikkelingsexperts van beide bedrijven samenwerken om autonome parkeeroplossingen Level 4 (d.w.z. zonder bestuurder aan boord) te ontwikkelen. Implementatie in seriemodellen is gepland voor de "Neuer Klasse", de nieuwe generatie elektrische modellen van BMW verwacht voor 2024.

De twee partners zullen ook een reeks diensten ontwikkelen voor de infrastructuur van openbare plaatsen en parkeerplaatsen naast de openbare weg, want het hulpsysteem heeft een aangepaste omgeving nodig om te functioneren.

Open voor andere fabrikanten

De in dit partnerschap besloten technologieën zullen niet alleen beschikbaar zijn voor BMW, maar kunnen in de toekomst ook door andere merken worden gebruikt, bevestigt Nicolai Martin, Senior Vice President Driving Experience bij de BMW Group: "Voortbouwend op softwarecomponenten die al commercieel beschikbaar zijn, zal deze samenwerking onze knowhow en technologieën, zoals geavanceerde algoritmes voor het zicht gebaseerd op artificiële intelligentie, benutten en ons in staat stellen onze portfolio te verrijken met autonomiefuncties op Level 4 en cloud services. Bovendien zullen andere autofabrikanten dit platform kunnen gebruiken.

Hoe werkt het?

Met de geautomatiseerde parkeerdienst kunnen gebruikers van een voertuig deze volledig geautomatiseerd parkeren, zonder tussenkomst van de bestuurder. De bestuurder laat het voertuig gewoon achter in een aangewezen afzetzone bij de ingang van het parkeerterrein. Het voertuig neemt het van daar over, helemaal vanzelf: het zoekt een parkeerplaats, voert alle nodige manoeuvres uit en parkeert veilig. Wanneer de bestuurder terugkeert, "roept" hij of zij het voertuig terug via de smartphone. Het voertuig rijdt dan vanzelf naar het ontmoetingspunt waar de bestuurder wacht. Bovendien kunnen tijdens de parkeertijd aanvullende diensten orden gebruikt, zoals volledig geautomatiseerd opladen of wassen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in