BMW start productie van waterstofaangedreven X5, maar niet voor het grote publiek

1j geleden | Stephane Monsin

Hoewel BMW, net als andere Europese fabrikanten, voor zijn toekomst vooral vertrouwt op batterijen, ziet de Duitse fabrikant ook potentieel in waterstof. Het merk is de productie van een kleine serie waterstofaangedreven iX5's gestart voor 'real-world' tests.

Verschillende fabrikanten, zoals Toyota met zijn Mirai en Hyundai met zijn Nexo, blijven potentieel zien in elektrische auto's met brandstofcellen. In Europa begint BMW een nieuwe testfase met deze technologie op zijn grote X5. De iX5 Hydrogen is een prototype dat in verschillende stuks op de markt zal worden gebracht om de technologie en de klantenrespons te testen. De productie is net begonnen in het onderzoeks- en innovatiecentrum in München. De grote SUV zal worden uitgerust met de nieuwste generatie brandstofcellen (ontwikkeld in samenwerking met Toyota). Deze drijven een elektromotor aan van 275 kW, oftewel 374 pk. Zijn uitrusting is onbekend, evenals zijn prijs, omdat de klanten persoonlijk zijn uitgekozen. Als deze tests succesvol zijn, zou BMW deze technologie in de toekomst kunnen commercialiseren.

Elektrische auto die in vijf minuten oplaadt

Elektrische auto's met brandstofcellen - d.w.z. auto's die op waterstof rijden - lijken qua gebruik en werking meer op auto's met verbrandingsmotoren. Ze hebben een waterstoftank, die bij speciale stations moet worden gevuld. De tank is in vijf minuten gevuld, in tegenstelling tot enkele tientallen minuten om een BEV (batterij-elektrisch voertuig) op te laden. De waterstof wordt in de brandstofcel geïnjecteerd en bij contact met zuurstof wordt door een chemische reactie elektriciteit geproduceerd. Alles wat in de uitlaat wordt geproduceerd is waterdamp.

Op papier is dit een zeer eenvoudige operatie, maar in de praktijk wordt deze beperkt door de manier waarop waterstof wordt geproduceerd - vaak zeer vervuilend, aangezien er geen manier is gevonden om voldoende hoeveelheden "groene" waterstof te produceren - en de gevolgen van het vervoer ervan. Ook de kosten van deze technologie (de productie van een brandstofcel is duur!) en het gebrek aan infrastructuur belemmeren de ontwikkeling ervan.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in