Autoproductie blijft zwaar verstoord door chiptekort

2w geleden | Nicolas Morlet

Als u in de afgelopen maanden een nieuwe auto hebt besteld, is het best mogelijk dat de levering ervan achterloopt op schema. Met soms zelfs erge vertragingen.

Eind augustus hebben Stellantis en Daimler zich aangesloten in het rijtje van fabrikanten die hun productie hebben stopgezet wegens gebrek aan halfgeleiders. De eerste voor haar Sevel-vestiging in Italië, waar de bestelwagens Fiat Ducato, Citroën Jumper en Peugeot Boxer worden geproduceerd. De tweede voor de vestigingen in Bremen en Rastatt (Duitsland), en Kecskemet (Hongarije), waar de A-, B- en C-klasse en de GLC SUV van de band rollen. Al deze vestigingen gaan deze week volledig dicht. De assemblage in Sindelfingen (Duitsland), die instaat voor de E-Klasse, de S-Klasse en de elektrische sedan EQS, wordt teruggeschroefd.

 

De twee autogroepen staan zeker niet alleen. Onder meer Volkswagen, Volvo, Jaguar-Land Rover, Toyota, BMW en Ford hebben in hun fabrieken al soortgelijke maatregelen genomen. Vrijwel alle merken op de markt zijn slachtoffer van de schaarste.

 

Geen verbetering in zicht

 

Het tekort, dat o.a. het gevolg is van de explosieve toename van de vraag naar elektronische en computerapparatuur (laptops, tablets, webcams, enz.) door de crisis van Covid-19 en de opkomst van videoconferenties, is al vele maanden geleden begonnen.

 

Over de toekomst zijn waarnemers niet optimistisch. Enkele dagen geleden zag Mike Hawes, voorzitter van de SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) "weinig tekenen van verbetering", terwijl Rohm, een van de belangrijkste leveranciers van elektronische chips aan onder meer Ford, Honda en Toyota, verwacht dat de crisis tot tenminste 2022 zal duren. De baas van computergigant Intel verwacht zelfs dat het evenwicht tussen vraag en aanbod pas in 2023 zal zijn opgelost.

 

Verstrekkende gevolgen

 

Deze crisis en de productieperikelen hebben uiteraard zeer concrete gevolgen, met name een aanzienlijke verlenging van de leveringstermijnen. Sommige modellen zullen pas volgend jaar beschikbaar worden!

 

Het gevolg hiervan, in combinatie met een stijgende vraag na de crisis van Covid-19, is een aanzienlijke stijging van de prijzen van de beschikbare voertuigen door de eenvoudige toepassing van de wet van vraag en aanbod.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in