Audi RS 3: (h)eerlijk zichzelf gebleven

1mnd geleden

Audi onthult zijn nieuwe RS 3. Het model blijft trouw aan zijn verleden en behoudt zowel zijn motor als het merendeel van de technische oplossingen. Een specifieke rijmodus verrijkt het rijplezier, voor wie dat beetje extra wil.

Vierwielaandrijving, 400 pk, zeventrapsautomaat, vier- of vijfdeurscarrosserie: nee, de genen van de nieuwe Audi RS 3 zijn niet veranderd. Maar bovenal: hij behoudt zijn vijfcilindermotor, een formule die steeds unieker wordt in de automobielsector. De beleving ervan wordt alleen maar specialer nu de concurrentie voluit voor de geblazen viercilinder gaat.

De nieuwe RS 3 krijgt wel een specifieke rijmodus voor meer rijsensaties. Het belangrijkste is dat torque vectoring het conventionele sperdifferentieel vervangt voor meer efficiëntie. Het systeem werd speciaal ontworpen voor... het betere driftwerk!

De prestaties liggen in lijn met wat u verwacht van de RS-badge: 3,8 seconden volstaan om 100 km/u te bereiken en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, of zelfs 290 km/u in het geval van het RS Dynamic-pakket, dat ook carbonkeramische remmen toevoegt. Dit alles wordt onderstreept door een soundtrack desnood aangedikt door een RS-sportuitlaatsysteem.

De presentatie is sportief en gespierd, met nieuwe LED-koplampen die specifieke animaties vertonen. En aan boord krijgt deze RS 3, naast de vele rode en groene accenten, "boorddisplays die een racewagen waardig zijn".

De duivelse versies van de A3 arriveren eind oktober bij de dealers. De prijzen voor de Sportback beginnen bij 61.900 euro, terwijl de Sedan vanaf 63.300 euro op uw oprit prijkt.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in