Aston Martin DBX houdt de constructeur recht

2j geleden

Aston Martin, heeft het altijd al financieel moeilijk gehad, maar het Britse merk kan vandaag genieten van het "Cayenne-effect". Feit is, deze goede start is slechts een begin.

Aston Martin is met stip één van de meest tot de verbeelding sprekende merken ter wereld. Maar, dit vertaalde zich nooit echt in schitterende verkoopcijfers want lang niet iedereen die van een Aston droomt, kan er zich eentje veroorloven. De fabrikant heeft altijd gekampt met te lage verkoopcijfers in vergelijking met concurrenten als Ferrari of Porsche. Kortom, inde geschiedenis van het merk werd vaker met rode dan met groene cijfers geschreven. Porsche kende – in mindere mate – een vergelijkbaar verleden, maar dat veranderde in 2002, toen de Cayenne (SUV) werd gelanceerd.  

50%

Net zoals de Cayenne Porsche als weer op de kaart zette, lijkt de DBX hetzelfde te gaan doen voor Aston Martin. Sinds zijn lancering is deze SUV goed voor ruim de helft van het verkoopvolume van het merk. Hierdoor is de omzet van Aston Martin in het tweede kwartaal van 2021... vervijfvoudigd ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Aston is echter nog niet uit de gevarenzone, want het liet gedurende het afgelopen kwartaal andermaal een operationeel verlies van 44 miljoen euro optekenen. Eén en ander is echter een stuk beter dan het verlies van ongeveer 190 miljoen gedurende de eerste helft van 2020. De cijfers gaan duidelijk de goede kant op, en het zou nog beter moeten worden met de komst van nieuwe versies van de DBX, waaronder een plug-in hybride motorisatie.

Neen,  ons hart gaat ook niet sneller slaan van al die SUV's. Maar, als dat de manier is om een droommerk te redden, zien we dit graag door de vingers.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in