Test Suzuki GSX-S1000 GT - Geduld beloond!

1j geleden

Het segment van de sportieve GT’s is bij veel fabrikanten op een dood spoor gezet. Dat heeft Suzuki echter niet tegengehouden om een GSX-S1000 GT te lanceren, die duidelijk verwant is aan de andere versies in zijn gamma. Maar was dat een goed, of een slecht idee?

Het was met enige verbazing dat we afgelopen najaar ontdekten dat er bij de in Hamamatsu gevestigde fabrikant een sportieve GT van de band rolde. Vele jaren lang heeft Suzuki immers weinig risico's genomen door vrij conventionele machines op de markt te brengen. En dat zijn dan vaak updates van andere updates. Kortom, niets origineels of spannends. Maar deze keer verrassen ze ons met een volledig nieuwe motor in een niche die, laten we eerlijk zijn, al enige tijd op sterven na dood is. Deze GT is nauw verwant aan de GSX-S1000 roadster en vult het gat op dat de GSX-S1000 F - die eind 2020 met pensioen ging - achterlaat. Terwijl die laatste eigenlijk geen echte Sport GT was, maar eerder een grote roadster met een kuip, is de GT een onversneden Sport Tourer. Zowel qua idee als qua bouw.

Een beetje veel elektronica

Het brede, licht gebogen stuur, dat je in een licht voorovergebogen rijhouding dwingt, is een van de kenmerken van een moderne Sport GT. Zo ook de aanwezigheid van cruisecontrole en een up/down quickshifter. Voor de vering vertrouwt de GT op de volledig instelbare 43 mm Kayaba UPSD-vork en het Pro-linksysteem met instelbare schokdemper (veervoorspanning en uitgaande demping) die al op de roadster zijn gemonteerd. De basisinstellingen zijn uiteraard passend herzien. Brembo blijft instaan voor de voorremmen, terwijl ook Nissin achteraan de lakens uitdeelt. Hetzelfde geldt voor de grote 999cc 4-in-lijn. Die ontwikkelt nog steeds 152 pk (11.000 tpm) en 106 Nm koppel (9.500 tpm) en is uitgerust met SCAS. Voor wie het nu in Keulen hoort donderen: het Suzuki Clutch Assist System is een systeem dat de koppeling bijstaat bij hard afschakelen. De elektronica waarvan de rijhulpsystemen afhankelijk zijn, is de afgelopen jaren vaak Suzuki's zwakke punt geweest ten opzichte van de concurrentie. Maar de kloof werd gedicht met de komst van de GSX-S1000 in 2021, die was uitgerust met het SIRS (Suzuki Intelligent Ride System). Dit systeem is ook aanwezig op de GT. Het bestaat uit de SDMS (Suzuki Drive Mode Selector) met drie rijmodi. Van de meest reactieve A (Actief) tot de zachtste C (Comfort) en de tussenliggende B (Basis). Het STCS (Suzuki Traction Control System) biedt daarenboven 5-voudig instelbare en uitschakelbare tractiecontrole. De bidirectionele QS (Quickshifter) is standaard gemonteerd. Al deze hulpmiddelen kunnen worden geselecteerd middels een joystick op de linker stuurhelft en zijn zichtbaar op het gloednieuwe 6,5-inch TFT-kleurenscherm. Dit is een primeur voor suzuki, want het display kan via Bluetooth verbonden worden met je smartphone via de applicatie Suzuki MySpin. Net als de concurrentie biedt deze toepassing een aantal functies die we hier niet zullen opsommen omdat ze zo uitgebreid zijn. Daarnaast geeft het TFT-scherm ook alle nuttige informatie weer (rijtijden, gemiddeld brandstofverbruik, temperaturen, gemiddelde snelheid, enz.). De achterkant van de machine is slank en eindigt met een trapeziumvormig achterlicht. De twee harde koffers van 36 liter passen perfect op de motor. Ze worden niet standaard geleverd (optioneel voor 899 euro) en zijn gedeeltelijk in de originele kleur en officiële GT Sport Tourer graphics. Een grote integraalhelm kan je er zonder problemen in kwijt.

Erg comfortabel gezeteld

De zithouding is vrij comfortabel en instinctief, zoals je van dit type motor mag verwachten. Met een zadelhoogte van 810 mm, hoef je ook geen houthakker te zijn om er vlot op te geraken. Een middenbok ontbreekt en is niet beschikbaar, zelfs niet als optie. Het rijklaargewicht van 226 kg is al bij al redelijk te noemen. De eerste twee dingen die opvallen zijn het kleine windscherm en het mooie TFT-kleurenscherm met een witte of zwarte achtergrond (naar keuze in te stellen). De toerenteller neemt bijna de helft van de ruimte in beslag en omvat de brandstofmeter, de indicatoren voor de cruisecontrole en de snelheidsmeter. De rest van de ruimte wordt in beslag genomen door het drieluik met rijhulpmiddelen, de klok en een klein paneel met praktische informatie. De rijder krijgt ook nog steeds een USB-aansluiting ter beschikking. Enkel het remhendel is verstelbaar. Met het Suzuki Easy Start System start de viercilindermotor onmiddellijk. De uitlaat brengt een groezelige noot ten berde. De GT pakt daarenboven nog steeds uit met het Low RPM Assist-systeem, dat het toerental licht verhoogt als het koppelingshendel wordt gevierd.

Koppel bij de vleet

Het motorblok, dat rechtstreeks uit de grote Gixxer-lijn komt, voelt al lekker vol vanaf het laagste toerental. Je kan ‘m zonder problemen bij 2.000 rpm laten lopen in de hoogste versnelling, wat ongeveer overeenkomt met 50 km/u. Daarna hoef je enkel nog aan het "ride by wire"-gashendel te draaien en de 999cc pikt onverbiddelijk snelheid op. Bij 4.000 tpm bereik je al 90 km/u, en bij 5.000 omwentelingen tik je de 120 km/u aan. Met een rode zone die pas begint vanaf 11.750 toeren, heeft deze Suzuki dus ruim voldoende te bieden… De Tourer-eigenschappen zijn uiteraard gekoppeld aan een sportief aspect. Laten we niet vergeten dat deze GT een krachtbron heeft die rechtstreeks afkomstig is van de GSX-R (2005 versie). Het is een expressieve, vette molen die gewoon toeren wil malen. Voeg daarbij een A-map die je onmiddellijke gasrespons verschaft en een gemakkelijke en nauwkeurige quickshifter. Het resultaat is een duivels efficiënte en leuke machine. De Brembo-remmen passen perfect bij deze sportieve machine, evenals de ophanging. Pas bij compleet onverantwoorde snelheden, begint de Suzuki een beetje te deinen. En dan nog! Door het kleine formaat van het windscherm moet je jezelf tegen de tank drukken door je vast te houden aan het grote stuur. Dat leidt onvermijdelijk tot stuurproblemen. Let wel: dit kwamen we enkel te weten door ‘m even de sporen te geven op een stuk Duitse snelweg, met een snelheid vanbijna 200 km/u. Wat dus allerminst representatief is voor het dagdagelijks gebruik van deze motor. 

Enkele cijfers

Met zijn 19-liter tank heeft de Suzuki een bereik van ongeveer 250 kilometer. Op een gemengd traject van snelwegen en secundaire wegen tussen België, Luxemburg en Duitsland haalde de GT een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km. Met voldoende comfort voor z’n klasse, rijg je de kilometers zonder zorgen aan elkaar. Toch zal het standaardscherm u niet voldoende uit de wind zetten. Daarvoor kan je maar beter even in de  accessoirecatalogus grasduinen. Suzuki biedt ook een Touring Pack (€ 1.499) met koffers, verwarmde handvatten, een hoger windscherm (70 mm) en een tankbeschermer. Dat kan de touringkwaliteiten van deze GT enkel ten goede komen.

Conclusie

De Suzuki GSX-S1000 GT verscheen in alle stilte op de bühne. Maar we kunnen z’n komst enkel toejuichen. De GT is een erg competitieve motor in een klein maar interessant segment. Rijden met een Sport GT zoals de Suzuki GSX-S1000 GT is een plezier dat je eens moet meegemaakt hebben. Je zult niet teleurgesteld zijn!

Pascal Mouton

De pluspunten

Originele looks

Krachtig blok

Rijhulpmiddelen

Remmen en ophanging

 

De minpunten

Te klein windscherm

Geen middenbok

 

Suzuki GSX-S1000 GT in cijfers

Motor: 4-cilinder-in-lijn, 4 T, vloeistofgekoeld, DOHC, vier kleppen per cilinder

Cilinderinhoud: 999 cc

Maximumvermogen: 152 pk (112 kW) bij 11.000 tpm

Maximumkoppel: 106 Nm bij 9.250 tpm

Transmissie: 6 versnellingen

Eindaandrijving: kettingaandrijving

Frame: aluminium perimeterframe, achterframe uit stalen buizen

Voorvering: 43 mm KYB UPSD-vork, volledig instelbaar, 120 mm veerweg

Achtervering: KYB-monoshock met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 130 mm.

Voorremmen: Dubbele zwevende remschijven van 310 mm, radiaal gemonteerde Brembo monobloc 4-zuigerremklauwen, ABS

Achterrem: 240 mm schijf, Nissin 1-zuigerremklauw, ABS

Zadelhoogte: 810 mm

Tank: 19 liter

Gewicht: 226 kg (rijklaar)

Prijs: € 14.299

Importeur: www.suzuki2wheels.be

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in