Test CFMoto 800 MT Sport : de goede oplossing?

1j geleden

De 800 MT Sport en Touring die CFMoto afgelopen zomer heeft gepresenteerd, hebben bij ons een zeer gedegen indruk nagelaten. Om van deze winterperiode te profiteren, volgt hier een meer diepgaande test van de Sport-versie - de meest uitgeklede en de goedkoopste van het stel.

Let wel, uitgekleed betekent niet noodzakelijk slecht uitgerust. De 800 MT Sport hoeft zich nergens voor te schamen in vergelijking met de concurrentie. Hij is uitgerust met een handmatig verstelbaar windscherm (over 70 mm), een 7-inch TFT-kleurenscherm met connectiviteit via Bluetooth, een dubbele USB-poort, een 12V-aansluiting, cruisecontrole, voetsteunen met verwijderbare rubberen kussentjes, koffersteunen op de flanken, een bagagerek, mistlampen en valbeugels! Dat alles voor een prijs van minder dan 11.000 euro. Je moet toegeven dat er veel is om van te houden. Tel daarbij nog een door KTM ontworpen staande twin, instelbare Kayaba-vering voor en achter én een J.Juan-remsysteem dat wordt aangestuurd door hellingshoekgevoelig ABS. Er zijn zelfs radiale vierzuigerremklauwen voorzien vooraan. En niet te vergeten, een ride-by-wire gashendel met twee rijmodi. Het wordt niet veel beter dan dat!

Close-up weergave

Eens kijken of deze motor met Chinese vlag zijn beloftes waarmaakt als we ‘m in z’n één tikken. Om dat tot in de puntjes uit te zoeken, is er niks beter dan een over tien dagen verspreide testrit, met dank aan de winterse rijomstandigheden waar we in België mee geconfronteerd werden. Met z’n silhouet - op papier gezet door Kiska Design - en zijn lange veerwegen (160 en 150 mm) presenteert deze machine zich als een rasechte adventuremotor. Het knap gestikte zadel is op 825 mm boven de grond geplaatst. Dat is genoeg om de grond te raken als je ruwweg een meter zeventig lang bent. Maar dan raak je die enkel met je tenen. Het stuur is naar de rijder toe gebogen en is voorzien van een vrij gemakkelijk te bedienen knoppenwinkel. De meeste bedieningselementen, waaronder de cruisecontrole en de vier knoppen om via het fraaie 7-inch TFT-scherm door de verschillende menu's te navigeren, zijn gegroepeerd op de linkerhelft van het stuur.

Met die knoppen kunt u bepaalde informatie op het scherm selecteren, maar ook kiezen tussen de twee rijmodi (Sport of Regen) of de dagtellers resetten. Bij het inschakelen laat het scherm een mooie animatie zien. De staande twin begint met een wat lawaaierig geluid dat onvermijdelijk doet denken aan de oorsprong van de motor. Het is daarbij belangrijk om weten dat de Chinese fabrikant sinds de samenwerking tussen CFMoto en KTM (2021) de  toestemming heeft om de 790cc LC8c paralleltwin te gebruiken, die in 2018 verscheen op de 790 Duke en het jaar daarop op de 790 Adventure. CFMoto heeft de belangrijkste eigenschappen van het blok behouden, dat nog steeds 95 pk (bij 9.000 tpm) ontwikkelt. Het koppel daalt echter van 88 Nm (bij 6.600 tpm) naar 77 Nm (bij 7.500 tpm). Dat verschil is waarschijnlijk te wijten aan de overgang van de 790 naar Euro 5. De afwezigheid van tractiecontrole op deze 800 MT maakt ongetwijfeld deel uit van de afspraken die de twee fabrikanten hebben gemaakt, waarbij KTM waarschijnlijk een stapje voor wil blijven als zijn 790 terug in de catalogus opduikt. Sommigen vinden dat misschien jammer. Toch bewees deze test dat de CFMoto het ook prima zonder kan, zelfs met de Maxxis MaxxVenture banden (110/80 ZR19 - 150/70 ZR17) die zich tijdens deze test tot onze tevredenheid op geen foutje lieten betrappen.

Goed temperament

Op de CFMoto 800MT werd het goede gevoel van onze eerste test bevestigd. Met de verstelbare rem- en koppelingshendels en het instelbare schakelpedaal (drie standen) is er voor elk wat wils. De rijpositie is comfortabel en de rijder wordt goed ondersteund door de rugleuning die wordt gevormd door de duozit. Het sturen zelf verloopt uiterst soepel. Net als de versnellingsbak, die zeer nauwkeurig presteert. De motor komt vanaf 2.000 toeren gretig voor de dag. Het ritme van de zuigers geeft zachtjes het tempo aan, waarna het blok aardig begint te trekken. Het aangename uitlaatnoot verandert van toon bij ongeveer 4.500 tpm. En het potentieel van de tweecilindermotor wordt steeds duidelijker. Als je niet oppast, kom je al snel in de buurt van volstrekt illegale snelheden. Al is er gelukkig cruisecontrole om je snelheid in toom te houden, die z’n werk doet tot een theoretische snelheid van 130 km/u (127 op de Coyote). In België is dat meer dan genoeg. Maar voor onze Franse of Duitse buren is het een ander verhaal. Tijdens een korte rit door de Champagnestreek waren we een beetje gefrustreerd door het feit dat we voortdurend werden ingehaald door de meeste automobilisten. Bovendien is de algemene windbescherming die deze 800 MT Sport biedt vrij goed, dus zouden we een hogere kruissnelheid met gemak aangekund hebben... ook zonder de cruisecontrole. Met 19 liter brandstof in de tank bedraagt de actieradius van deze Chinese motor ruim 300 km. Tijdens deze test hebben we meer dan 900 km gereden en het gemiddelde brandstofverbruik bedroeg nooit meer dan 5 l/100 km. Dit is meer dan redelijk voor een machine die 230 kg weegt.

Conclusie

Met deze 800 MT Sport en zijn zustermotor Touring waagt CFMoto zich tussen de grote jongens. Dankzij zijn dynamische stuurkwaliteiten, zijn geruststellende motor, zijn copieuze uitrusting en zijn zorgvuldige afwerking kan deze ‘grote Chinees’ de concurrentie het vuur aan de schenen leggen. Zijn prijs/prestatieverhouding is onbetwistbaar de beste in zijn categorie. Wat is er beter dan dit soort motor om over onze nationale wegen te bollen?

Pascal Mouton 

De pluspunten

Motor

Bescherming

Uitrusting

Ophanging

Prijs

 

De minpunten

Niet beschikbaar in A2-versie

Bediening van de richtingaanwijzer met winterhandschoenen

 

De CF Moto 800 MT Sport in cijfers

Motor: vloeistofgekoelde, 8-kleppen, DOHC, staande twin met balansas

Cilinderinhoud: 799 cc

Maximumvermogen: 95 pk (70 kW) bij 9.000 tpm

Maximumkoppel: 77 Nm bij 6.600 tpm

Versnellingsbak: 6 versnellingen

Eindaandrijving: Kettingaandrijving

Frame: stalen buizen, aluminium achterbrug

Voorvering: KYB verstelbare UPSD-vork, 160 mm veerweg

Achtervering: Verstelbare KYB-schokdemper, 150 mm veerweg

Voorremmen: Dubbele 320 mm schijven, J.Juan radiale vierzuigerremklauwen, hellingshoekgevoelig ABS

Achterrem: 260 mm schijf, J.Juan éénzuigerremklauw, hellingshoekgevoelig ABS

Zithoogte: 825 mm

Grondspeling: 190 mm

Tank: 19 liter

Gewicht: 225 kg (rijklaar)

Prijs: 10.799 € (€)

Importeur : bwmotors.be

Tags: Motos-Bikes
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in