Zoom - BMW M 1000 R – S 1000 RR – M 1000 RR

1mnd geleden

De heilige drievuldigheid: BMW trekt voluit de hypersportieve kaart door maar liefst drie nieuwe versies van z’n twee meest dynamische modellen voor te stellen.

In een tijd waarin veel fabrikanten de neo-retrokaart spelen, gaat BMW verder met de pracht van zijn thermische moto­ren om een nog krachtigere M 1000 RR te lanceren.

De S 1000 RR, die vanaf zijn release in 2009 met zijn elektronische assistenten zijn stempel drukte op de wereld van de hypersport voor de veeleisende liefhebber, is echter niet verge­ten, met een aanzienlijk verbeterde versie die op verschillende gebieden innoveert.

Met zijn meer gestroomlijnde styling wint de M 1000 R aan vermogen en handling. Bovendien zijn de aangeboden kleuren een perfecte illus­tratie van de gevestigde sportiviteit van deze drie modellen, die we niet kunnen wachten om uit te proberen

BMW M 1000 RR

Bij deze nieuwe versie is de aerodynamica verbeterd, waardoor een snelheid van 314 km/u kan worden bereikt. De nieuwe carbon winglets genereren 6,3 kg meer downforce dan de vorige M. De viercilindermotor ontwikkelt 212 pk bij 14.500 tpm en zou dankzij de nieuwe Pankl titanium drijfstangen sneller richting de begrenzer moeten spurten. Zijn gewicht van amper 192 kg spreekt boekdelen over de besparing op overbodige grammen en het gebruik van koolstofvezel. Dat materiaal is te vinden in de luchtgeleiders van het voorwiel, die zorgen voor een optimale koeling van de remmen. Er zullen minstens 500 exemplaren van dit kleine wonder worden gebouwd om te voldoen aan de homologatie-eisen (hoewel hij intussen al is goedgekeurd door de FIM).

De M 1000 RR zal naar verwachting in januari 2023 bij de dealers verschijnen met een vanafprijs van € 34.050 voor de standaardversie en € 39.379 voor de M 1000 RR Competition.

BMW S 1000 RR

Bijna alles is verbeterd aan deze moderne pionier. Innovaties op het gebied van motor, ophanging, chassis, aerodynamica, design en elektronische rijhulpjes zullen zijn vermogen om snel te gaan op de weg en op het circuit verder verbeteren. Met de introductie van deze motor is BMW erin geslaagd scherpe lijnen, sportief design en rijgedrag te combineren. En met het voorziene comfort kan de S 1000 RR dagelijks worden bereden zonder risico op pijntjes of rugklachten. Hij is nog steeds uitgerust met de 4-cilinder lijnmotor, waarvan het maximumvermogen is verhoogd van 207 tot 210 pk (154 kW) bij 13.750 t/ min in plaats van 13.500 t/min. Een nieuwe functie van de Dynamic Traction Control (DTC) is de Slide Control-functie. Hiermee kan de rijder twee vooraf gedefinieerde drifthoeken selecteren voor het tractiecontrolesysteem bij het uitkomen van de bocht. Technisch wordt dit bereikt door middel van een hellingshoeksensor. Tot aan de gekozen hellingshoek laat het systeem het achterwiel tijdens het optrekken slippen, waardoor het achterwiel kan gaan driften. Wanneer de vooraf ingestelde hellingshoek wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert de slip en stabiliseert de motorfiets. Om de zijdelingse flexibiliteit te optimaliseren is het hoofdframe van de nieuwe RR voorzien van verschillende openingen in de zijdelingse delen. Een belangrijke innovatie is de Brake Slide Assist-functie, waarmee de rijder een specifieke scharnierhoek kan instellen tijdens het remmen.

De BMW S 1000 RR is in januari verkrijgbaar vanaf € 21.170.

BMW M 1000 R

De M 1000 R heeft hetzelfde ontwerp als de S 1000 RR, zij het met een breder stuur en zonder het kuipwerk. Met 210 pk doorbreekt de BMW M 1000 R nu ook de magische grens van 200 pk. Dat is een sprong van 45 pk ten opzichte van de huidige S 1000 R. BMW bereikt die cijfers door de viercilinder-in-lijn van de gloednieuwe M 1000 RR in het R-frame te plaatsen, waardoor deze laatste 2.600 toeren meer aan kan dan de S 1000 R. Het nieuwe titanium uitlaatsysteem beperkt het gewicht tot 199 kg. Andere kenmerken zijn een up/down shifter, vijf rijmodi (waaronder drie Race Pro-modi), tractiecontrole, pitch control, launch control, hill start en pitlane snelheidsbegrenzer. Zoals verwacht in dit segment is de ophanging semi-actief en gekoppeld aan rijmodi. Gesmede aluminium wielen zijn standaard, maar je kunt gemakkelijk kiezen voor de koolstofvezel onderdelen die standaard op de M 1000 RR zitten.

De nieuwe M 1000 R staat vanaf januari 2023 bij de dealers voor een prijs van € 23.050 en € 28.971 met het M Competition-pakket.

Tags: motorfiets BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in