Zero Motorcycles DSR/X - De supercharged trailfiets

1mnd geleden | Antoine Copin

Het Amerikaanse bedrijf, dat stevig geworteld is in de wereld van de elektrische motorfietsen, presenteerde zijn nieuwe offroadgerichte trailmodel op Sicilië. Nieuwsgierig waren we natuurlijk. Omvergeblazen? Hier is het antwoord...

In een tijd waarin elektrische voertuigen worden gelauwerd als ons enige toekomstige transportmiddel, presenteert Zero Motorcycles de nieuwe DSR/X. Profiterend van de huidige economische situatie om zich in de voorhoede van de vernieuwers te plaatsen, is het Amerikaanse merk vanaf nul begonnen.

Het doel van het merk is om dit baanbrekende model in het segment van de elektrische weg/allroad trailmotoren te vestigen. Zero heeft zich laten inspireren door het beste uit de trailwereld. Maar laat je niet misleiden, wat lijkt op een brandstoftank (aan de voorkant van de motor) is eigenlijk een opbergruimte van 20 liter. Het zwaartepunt wordt daarom verlegd dankzij een grote 17,3 kWh batterij die onderaan is geplaatst. Hoewel het ontwerp van de motor vrij eenvoudig is, bedraagt het gewicht toch 247 kg. De ingenieurs van Zero hebben hier een sterk punt van gemaakt door het zwaartepunt van de motorfiets te verlagen. Dit maakt het gemakkelijk om de fiets te voet te verplaatsen of te vergeten dat het een zwaargewicht is. Bovendien versterkt een achteruitversnelling, geruststellend voor de meest delicate manoeuvres, dat welgekomen rijgedrag.

Ergonomie

De look en feel van de motorfiets is iets waar Zero Motorcycles vanaf het begin van het ontwerp van het 2018-model aan heeft gewerkt. De vooruitstrevende identiteit wordt ondersteund door een strakke en stijlvolle interface. Alle informatie wordt weergegeven op een helder TFT-scherm, en de navigatie wordt intuïtief bediend met een enkele schakelaar aan de linkerduim. Een hoog, breed stuur, een in hoogte verstelbaar windscherm en een goed vormgegeven zadel zijn de belangrijkste elementen voor een rechte en comfortabele zithouding. Bij stilstand is het enkele seconden vasthouden van de rem voldoende om de motor in de parkeerstand te zetten en de rem actief te houden, aangezien je het contact niet kunt uitzetten en ‘m in versnelling zetten. De motor is ook uitgerust met cruisecontrole, die handig is om uw brandstofverbruik optimaal te beheren, en verwarmde handvatten.

Ruime keuze aan modi

Eenmaal op de weg en na te hebben bedacht dat onze linkerhand, zonder de koppelingshendel, alleen wordt gebruikt om het brede stuur van de motorfiets vast te houden, wordt het rijgedrag van de DSR/X in elke bocht duidelijk. De precisie van het sturen, de bliksemsnelle acceleratie door de elektromotor, en de goed doorbijtende remmen hoeven niets in te boeten ten opzichte van een klassieke trailmotor met verbrandingsmotor. Met vijf rijmodi, verschillende instellingen van de tractiecontrole en het regeneratieniveau van de accu kunt u zich aan elke situatie aanpassen: Eco, Street, Sport, Rain en Canyon. De standen Eco en Rain beperken het vermogen dat aan het achterwiel wordt geleverd en de maximumsnelheid van de motor, terwijl de standen Street en Sport het volledige vermogen van de Bosch-motor leveren en de regeneratie van de accu beïnvloeden. De remmen van J. Juan zullen dus elke keer worden aangesproken als je een bocht ingaat, want deze twee standen zijn bijna freewheelend. De Canyon-modus combineert het beste van twee werelden door een maximaal koppel te leveren met voldoende regeneratie om het natuurlijke afremmen van de motor na te bootsen.

Chirurgische precisie

Eenmaal in de offroad-versie van de Canyon-modus kon de acceleratie worden geregeld met de wijsvinger en de duim, omdat de precisie van de besturing zo groot is. De Showa-vering verdient ook applaus, want door de lange veerweg van 190 mm staat de motor fier rechtop en wordt elke rots of wortel die de machine uit balans probeert te brengen opgevangen. Het ontbreken van een koppeling en versnellingen maakt deze offroad-aanpak zeer toegankelijk. Als bewijs gaven sommige journalisten toe dat ze de technische heuvels die we reden niet hadden kunnen beklimmen met een conventionele trailfiets van hetzelfde gewicht.

De grote vraag

De DSR/X wordt aangedreven door een volledig nieuwe Z-Force 75-10X motor, afgeleid van de SR/F, die een verbluffend koppel van 225 Nm levert en een Z-Force 17,3 kWh power pack. De riemaandrijving, die Zero in offroad-modus niet afschrikt, is het enige dat geluid maakt, afgezien van de Bosch-motor en zijn karakteristieke elektrogefluit. Na een testrit van 84 kilometer, soms sportief over bochtige wegen en soms glijdend over paden, daalde mijn batterijniveau tot 55%, maar omdat het Californische bedrijf een route had gekozen die eindigt in een afdaling, waardoor de batterij bijna continu actief werd opgeladen, had ik nog een resterende actieradius van 135 km. Dit is nog altijd minder dan de aangekondigde 290 km autonomie. Zeker bij een gematigder en zuiniger gebruik zou het resultaat anders zijn. De toekomst is er al, maar tegen een zeer hoge prijs (26.775 euro). Dat is deels te wijten aan de uiterst innovatieve ontwikkelingsprocessen die voorlopig slechts op producten in beperkte hoeveelheden worden afgeschreven.

Conclusie

Liefhebbers van elektrische motoren hebben met de DSR/X een ideale motor voor op reis gevonden. Anderen zullen zich laten overtuigen door het avantgardistische karakter. Maar dit alles onderstreept alleen maar de wil van Zero Motorcycles om mensen ervan te overtuigen dat een ander soort mobiliteit mogelijk is (onder bepaalde voorwaarden natuurlijk...).

De pluspunten

  • Het koppel
  • Het stuurgedrag
  • Uitstekende remmen
  • Precisie van het gashendel
  • Achteruitversnelling

De minpunten

  • De actieradius is nog niet voldoende voor een touringmotor
  • De optionele snellader
  • De prijs van een beperkte productie

De Zero Motorcycles DSR-X in enkele cijfers

  • Type: elektrisch, luchtgekoeld, borstelloos 48V
  • Vermogen: 75 kW (102 pk)
  • Koppel: 225 Nm
  • Voeding: lithium-ion batterij
  • Batterijcapaciteit: 17,3 kWh
  • Oplaadtijd: 2 uur
  • Frame: buisvormig trellis
  • Voorvering: 43mm Showa UPSD-vork, 190 mm veerweg
  • Achtervering: Showa schokdemper, 190 mm veerweg
  • Voorremmen: J.Juan dubbele schijf, 320 mm diameter, ABS
  • Achterrem: 265mm diameter schijf, ABS
  • Gewicht: 247 kg
  • Zithoogte: 828 mm
  • Prijs: € 26.775
Tags: motorfiets
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in