Wegtest Yamaha NMax 125: geconnecteerde scooter

2j geleden

Ooit al eens gedacht aan een scooter? Ze zijn zo mobiel, geven een onovertroffen gevoel van vrijheid en hebben geen last van files, dus waarom niet?

 

TMax, XMax, NMax... scooters zijn cool! De Tmax, waarvan de faam bekend is, heeft de weg geopend voor stedelingen met haast. Met zijn XMax heeft Yamaha een zekere sportiviteit behouden via verschillende motorversies, terwijl de NMax 125 gericht is op pendelaars die wat minder strak aan het gas hangen.

 

De NMax 125 is meer fun dan sportief. Hij moest mee met zijn tijd, omdat de concurrentie zo hevig is. Deze 2021-versie is uitgerust met LED-verlichting. Behalve de richtingaanwijzers, wat een beetje raar is in deze moderne tijden. In een drukke stad kunnen LED’s het verschil maken tussen gezien of niet gezien worden.

 

Voor de connectiviteit zorgt de MyRide-app, terwijl het starten nu keyless verloopt. Ook de architectuur is bij het nieuwe model herzien. Op de foto lijkt het verschil met de vorige generatie minimaal, maar in het echt is het veel duidelijker.

 

 

Handigheden

 

Onder de motorkap is de nieuwe NMax op vele punten geactualiseerd. Te beginnen met de motor die nu Euro 5 is en het frame dat volledig nieuw is. De grotere brandstoftank heeft nu een inhoud van 7,1 liter en de koffer biedt plaats aan een XL-integraalhelm. Onder het stuur zitten twee opbergvakken in plaats van één. Bovendien is een voorzien van een 12-voltaansluiting en kan de andere worden afgesloten met een klep.

 

Hoger op het stuur is het nieuwe instrumentenpaneel in LCD veel uitgebreider geworden. U kunt zelfs een waarschuwing krijgen als er een bericht of telefoontje binnenkomt. Het voordeel van de MyRide-app is dat je kunt zien hoeveel kilometer je hebt afgelegd en ook kunt bijhouden waar je je je scooter hebt geparkeerd, zodat je hem later kunt terugvinden met behulp van de GPS-instructies.

 

 

Tractiecontrole

 

Deze kleine 125 cc-scooter is ook uitgerust met tractiecontrole. Toegegeven, het is geen MT-10, maar op gladde kasseien of dode bladeren, is het een voor de hand liggende veiligheidsvoorziening. Door de minder drukke straten van de prachtige stad Florence, plaats van deze testrit, proberen we de start-stop. Hij werkt op dezelfde manier als bij een auto en stopt de motor, bijvoorbeeld bij een rood licht. Slaat het licht op groen, dan draai je gewoon aan de gashendel en hij start weer.

 

De vertraging bij het starten van de motor is zeer minimaal, en onze nieuwe milieuvriendelijke wereld zal er blij mee zijn. Wat we leuk vinden aan deze NMAX is dat de motor snel reageert op acceleratie. Daardoor kan ik bijna alles om me heen gemakkelijk inhalen, en in de stad ben je zelden alleen op de weg. Met zijn 131 kilogram, is het gedrag soepel en precies.

 

 

Meer comfort?

 

Zonder de verkeerspretenties van de andere "Max"-modellen van de familie te hebben, voelt deze NMax 125 zich ook prima op het platteland (snelheid tussen 110 en 120 km/u op de snelweg). Als u het comfort wilt verbeteren, is een optionele vering van Öhlins leverbaar. Verrassend voor een 125, is het niet?

 

Van de NMax 125 zijn wereldwijd al meer dan 740.000 exemplaren verkocht. En in sommige Aziatische landen laden de mensen hem vol met familie en bagage, zodat de geharde ophanging daar op veel belangstelling kan rekenen. De grote brandstoftank garandeert een autonomie van meer dan 200 kilometer (verbruik van ongeveer 3 liter per 100 kilometer). Op snellere wegen loont het om een grotere plexiruit te kiezen. Uw comfort is het waard.

 

Sterke punten

- Prijs

- Gebruiksgemak en manoeuvreerbaarheid

- Connectiviteit

 

 

Yamaha NMax 125

Motor: 4-takt, ééncilinder, 4 kleppen, vloeistofgekoeld, 125 cc

Maximumvermogen: 12,2 pk (9 kW) bij 8.000 opm

Maximumkoppel: 11,2 Nm bij 6.000 tpm

Transmissie: automaat met V-riem

Voorvering: telescoopvork (100 mm)

Achtervering: schokdempers (85 mm)

Zithoogte: 765 mm

Gewicht: 131 kg (TPF)

Brandstoftank: 7,1 l

Prijs: 3,599 euro

 

Tags: motorfiets

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in