Wegtest Honda X-ADV: alles wordt anders

2j geleden

Door de voordelen van een trailbike te combineren met die van een maxiscooter, hebben de ingenieurs van het R&D-centrum van Honda Italië de ideale oplossing bedacht. Sinds 2016 biedt de X-ADV zich aan als een originele, maar zeer efficiënte scooter. Denk anders, wees anders, luidt de slogan.

 

Is dat nog steeds zo?

 

De X-ADV 2021 lijkt sterk op zijn voorganger. Het silhouet is echter herwerkt en verfijnd. Vooraan maakt het verlichtingssysteem gebruik van LED's die zich automatisch aanpassen aan het omgevingslicht. De voorruit heeft nog steeds een handmatige hoogteverstelling, maar is iets meer gekanteld.

Door de bediening van de handrem naar het stuur te verplaatsen, is er ruimte vrijgekomen voor een niet-afsluitbaar handschoenkastje. De achterkant is slanker dan voorheen, en het goede nieuws is dat verbeteringen aan het chassis meer bagageruimte onder de stoelen opleveren (van 21 tot 22 liter). De achterste richtingaanwijzers hebben nu een noodstopfunctie, terwijl de nieuwe X-ADV ook 3 kilo verliest ten opzichte van de vorige versie.

 

 

Gevarieerd menu

De tweecilindermotor, een 745 cc die voldoet aan de Euro 5-norm, is ingrijpend gewijzigd. Hij heeft nog steeds een lange slag, maar wint aan vermogen (+4 pk) en toerental (+600 opm voor de rode zone) dankzij veranderingen aan zowel de timing als afstelling van de in- en uitlaat. Verder zijn de eerste drie versnellingen van DCT-bak ingekort, terwijl de volgende drie zijn verlengd. Het idee is om de acceleratie te verbeteren en tegelijk het brandstofverbruik te verminderen.

Dankzij de elektronische gasklepregeling (throttle-by-wire) heeft de X-ADV nu vijf rijmodi (regen, standaard, sport, gravel en gebruiker). Deze modi passen de gashendel, de motorrem, het ABS, de HSTC en de DCT aan. Net als op de CRF1100 Africa Twin.

 

Als op een trail

Een X-ADV vereist altijd een zekere mate van inspanning voor kleinere rijders (zoals ondergetekende). Dit ligt aan de lange veerweg en de zitting die 820 millimeter van de grond staat. Zit je goed, dan kijk je op een nieuw, 5 duim groot TFT-kleurenscherm dat een schat aan informatie biedt. Ook de bediening is top. U kan een Honda Smartphone Voice Control-interface koppelen aan dat TFT-scherm en een smartphone. De rijpositie is bijna dezelfde als op een trailmoto, behalve natuurlijk dat u uw voeten op twee smalle platformpjes aan weerszijden van de middentunnel moet plaatsen.

 

 

Tijd om te gaan

Met de smart key hoeft u alleen maar op de centrale bedieningsknop te drukken en de tweecilinder schiet in gang. Het uitlaatgeluid is nog steeds even aangenaam, zowel hees als zijdezacht. De twee remhendels zijn nog steeds verstelbaar.

Vervolgens kunt u kiezen tussen de volautomatische of de handgeschakelde modus van de DCT-bak om met een klein tikje van het gaspedaal weg te rijden. Na 11 jaar ervaring (en meer dan 140.000 motorfietsen uitgerust met de DCT) heeft Honda deze technologie helemaal onder de knie. En de X-ADV is geen uitzondering. De soepele en eenvoudig te bedienen DCT doet de beleving van een maxiscooter alle eer aan. Maar door met de verschillende rijstanden te jongleren, kunt u deze machine makker of spitser maken. En met de USER-modus kunt u de X-ADV aan uw eigen smaak aanpassen.

 

Spelen met standen

Onder de zitting kunnen een integraalhelm en een paar handschoenen worden opgeborgen. Vermeldenswaardig is dat deze box is uitgerust met verlichting en een USB-poort. Helaas bevindt de oplaadpoort zich niet in het handschoenenkastje.

Onderweg is de X-ADV gemakkelijk te besturen. Door te spelen met de standen kunt u zich uitleven. De RAIN-modus, die logischerwijs wordt aanbevolen in het nat, is ook interessant in de stad omdat die de motor meer flexibiliteit geeft. De remmen zijn vrij van kritiek en het ABS werkt discreet. De wegligging is ook uitstekend, hoewel dit soms ten koste gaat van het comfort. De vering heeft soms moeite met ons wegennet, dat altijd in zo'n slechte staat verkeert.

 

 

Over landelijke wegen

Aangezien de X-ADV hiervoor is ontworpen, hebben we tijdens deze test een paar landweggetjes genomen. In de grindstand doet de X-ADV zijn werk perfect. De veerwegen zorgen voor een respectabele bodemvrijheid van 165 millimeter.

Als u echter flink aan het gas wil hangen, of een beetje wilt crossen, dan moet u uw Honda uitrusten met voetsteunen. Rechtstaan op de X-ADV is anders bijna onmogelijk, maar dit was ook al het geval op de vorige versie. Tijdens deze test lag het gemiddelde brandstofverbruik tussen 4,3 en 4,5 l/100 km. Redelijk en realistisch, zeker in vergelijking met de door de fabrikant aangekondigde 3,6 liter.

 

Sterke punten:

- Rij-eigenschappen en speelsheid

- Kwalitatieve afwerking

- Goede remmen

 

Honda X-ADV

Motor: viertakt SOHC-tweecilinder, 8 kleppen, vloeistofgekoeld

Cilinderinhoud: 745 cc

Maximumvermogen: 58,59 pk (43,1 kW)

Maximum koppel : 69 Nm

Transmissie: zestraps Dual Clutch Transmission (DCT)

Eindbrug: kettingaandrijving

Frame: diamantstalen frame

Voorvering: 41 mm upside-downvork, veerweg 153,5 mm, volledig instelbaar

Achtervering: Pro-Link met enkele schokdemper, veerweg 150 mm, instelbare voorbelasting

Voorremmen: 296 mm dubbele schijf, vierzuiger radiale remklauwen, ABS

Achterrem: 240 mm schijf, remklauw met enkele zuiger, ABS

Zithoogte: 820 mm

Gewicht: 236 kilo

Brandstoftank: 13,2 l

Prijs: 12.299 euro

 

Tags: motorfiets

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in