VAN DE REDACTIE MOTORFIETS : wordt vervolgd?

1w geleden

We kunnen er niet meer onderuit: vanaf 1 januari is de technische keuring voor motorfietsen een feit.

De keuring is vanaf dan verplicht voor verbrandingsmotoren met een inhoud van meer dan 125 cc en ook voor elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt en een maximumsnelheid boven 45 kilometer per uur. Deze controle zal verplicht zijn bij tweedehands verkoop of na een ongeval.

Het verdienmodel van deze nieuwe verplichting laat ik even voor wat het is. Over de procedures en schaarste van erkende inspectiecentra, daarentegen, moet ik toch even een ei kwijt. Voordat ik deze regels schreef, pleegde ik een aantal telefoontjes naar de betrokkenen (keuringscentra, verzekeringsmaatschappijen, verkozen politici) om iets meer te weten te komen over het verloop van deze nieuw opgelegde controle. Het zal weinigen verrassen, maar niemand uit deze entourage kon mij uitleggen wat er precies moet gebeuren bij een nieuwe registratie van een voertuig zonder kenteken. En we waren toen twee weken verwijderd van het begin van de "perikelen"!

Zoals veel liefhebbers heb ik een paar te restaureren motorfietsen in mijn garage die nog reikhalzend uitkijken naar het moment waarop ze weer de baan op mogen. Maar dan moeten ze eerst technisch gekeurd worden. Moet ik dan naar een dealer gaan en een handelaarsplaat gebruiken (wat minstens € 100 kost), naar de technische controle gaan met de motor op een aanhangwagen of de plaat van een andere motor gebruiken in combinatie met een tijdelijke overdracht van de dekking van de verzekeringspolis? Na enig moeizaam onderzoek en een heel erg laat antwoord van de bevoegde instanties, blijk dat de motor ingeschreven moet zijn, of een plaat van een ander voertuig moet gebruiken, of voorzien moet zijn van een handelaarsplaat. Tot zover de theorie. Ik kijk uit naar de terugkeer van de eerste proefkonijnen om te horen of de procedure in de praktijk inderdaad zo soepel loopt als wat men me aan de telefoon vertelde.

Er zijn enkele uitzonderingen. Bij een aanvraag tot inschrijving op naam van de vorige eigenaar of indien de nieuwe eigenaar de echtgenoot, wettelijk samenwonende partner, kind of ouder van de vorige eigenaar is, en op voorwaarde dat de oude kentekenplaat op zijn of haar naam wordt overgeschreven, is de technische controle niet van toepassing.

Eens te meer stellen onze gekozen vertegenwoordigers haastig wetten op en denken ze pas na over de relevantie ervan wanneer de wet in voege is. Bovendien vernemen we dat de meeste controlecentra pas in maart 2023 operationeel zullen zijn. Wat er in die eerste twee maanden staat te gebeuren weet Joost zelfs niet.

Het beheer van ons land en onze mobiliteit is niet altijd in handen van de meest bekwame mensen. De saga over de kerncentrales waarvan ons beloofd is dat ze 25 jaar lang gesloten zullen worden (of niet! Of wel! Of…) spreekt daarin ook boekdelen... En dat leidt jammer genoeg tot de conclusie dat dit hele idee van technische controle gewoon onzinnig is. Ook al omdat binnen afzienbare tijd persoonlijke auto's en motoren uit ons landschap zullen zijn verdwenen en hun plaats ingenomen zal worden door de lucratieve verhuur van elektrische voertuigen met dubieuze levensduur.

Alleszins. Onze beste wensen voor 2023, en moge je het in goede gezondheid doorbrengen met een steevast kritische blik ten opzichte van deze wereld die volkomen irrationeel is geworden.  

Philippe Hunin

Tags: motorfiets
VAN DE REDACTIE MOTORFIETS : wordt vervolgd?
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in