Test Ydra Seven : zoemend door de stad

1mnd geleden

De Ydra Seven lijkt een spiegelbeeld van de klassieke modellen, maar is 100% elektrisch. Hij is levendig, gebruiksvriendelijk en komt met een achteruitversnelling. We zijn benieuwd…

Als er één sector is waar fossiele brandstoffen maar beter door stroom worden vervangen, dan is het wel de stedelijke mobiliteit. Of de mobiliteit over korte afstand. Enter de Seven die niet alleen opvalt door zijn vorm, nogal vergelijkbaar met de huidige productiemodellen, maar ook door zijn reële actieradius, want die bedraagt meer dan 100 kilometer (170 in theorie).

Zijn gewicht van 105 kilogram is redelijk voor een scooter die niet meer dan een A1-rijbewijs vraagt en die zo toegankelijk is. Kers op de taart? Een achteruitversnelling! Druk langdurig op een knop en na een klap van het gaspedaal gaat u achteruit. Eenvoudig en zeer praktisch.

Onder de zitting bevindt zich het stopcontact omde accu via het elektriciteitsnet op te laden, maar helaas biedt de opbergruimte geen plaats voor een helm. Vandaar de noodzaak om het bagagerek en een topkoffer te gebruiken, die u op de kop kan tikken bij een Ydra-dealer. Links vindt u een open opbergruimte en een USB-poort. In het midden bevindt zich een TFT-display waarop u de resterende batterijcapaciteit kan aflezen.

Verder zijn er drie rijmodi: de eerste levert  een topsnelheid van 50 km/u, de tweede gaat tot 90 km/u en met de derde kunt u 110 km/u halen. De acceleratie verloopt zeer snel, zoals altijd met dit type motor.

Preproductiemodel

De twee (niet-verstelbare) remhendels bedienen de remklauwen met de kracht die dit soort aandrijving vereist, ondersteund door Kenda-banden gemonteerd op 13-duimsvelgen. De bescherming is redelijk. Het model dat wij testten was nog preproductie, de definitieve versie krijgt een Keyless-toepassing. Onze versie was ook nog steeds uitgerust met een nutteloze tankdop, maar die zal bij de commercialisatie verdwijnen .

Het TFT-scherm is goed leesbaar en heeft een nachtmodus. Het enige spijtige is dat er geen kilometerstand of klok is. De actieradius varieert naar gelang van de gebruikte standen, waardoor u het verbruik, indien nodig, kunt verlagen door over te schakelen op stand 1 en de bijbehorende snelheid van 50 km/u.

De ophanging kan redelijk goed overweg met ons Belgische wegennet en houdt uw ruggengraat in ere. Twee opmerkingen: de levendigheid van de acceleraties kan verrassen en tijdens het remmen kan u geen gas geven. Erg vervelend tijdens het wegrijden op een heuvel. Gelukkig is het een veiligheidsvoorziening gemonteerd op de remhendels. Ze kan worden verwijderd. Daar zouden wij niet over twijfelen.

Conclusie

Hij ziet er goed uit, de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen is aanvaardbaar en de tractie is - zoals altijd bij elektrische tweewielers -  uitzonderlijk. Het enige wat je nog moet doen? Dat is  6.295 euro vinden om eigenaar te worden van deze Ydra Seven.

 

Sterke punten

Looks

Acceleraties

Beheersbaarheid

 

Ydra Seven

Motor: naafmotor (borstelloos)

Vermogen: 7.000 W

Koppel: 108 Nm

Maximumsnelheid: 107 km/u

Bereik: 170 km

Batterij: 100Ah (CATL 72V)

Lader: 72V 25A geïntegreerd

Oplaadtijd: 4u

Gewicht: 105 kg

Wielophanging (voor/achter): hydraulische voorvork/schokdempercombinatie

Rijbewijs: A1 (125cc)

Prijs: 6.295 euro (na aftrek van 15%: 5.351 euro

tags-label motorfiets
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in