Test Honda CB750 Hornet : goed gespeeld

1j geleden

Met een volledig nieuw blok en een andere kijk op het concept – dat we al sinds ’98 kennen – maakt Honda z’n rentree met de Hornet. Die keert terug met twee cilinders minder. Is dat slecht of goed nieuws?

Op papier oogt de nieuwe CB750 alvast mooi. 92 pk, 75 Nm en een rijklaar gewicht van 190 kg. Met daarenboven een prijs van 7.799 euro. Dat zijn cijfers die het beste laten verhopen. Er is echter wel vaker een hemelsbreed verschil tussen wat op papier aangekondigd wordt en wat je echt voelt tijdens een testrit. Die nieuwe 755 cc paralleltwin is immers volledig nieuw. Om maar met de deur in huis te vallen: het nieuwe blok is méér dan het hart van de nieuwe Hornet, het is er ook de ziel van. Met andere woorden: er is dus niet enkel vermogen, maar ook karakter. Op de lege bochtige wegen van de Spaanse siërra’s toonde de paralleltwin zich niks minder dan uitmuntend. Sterk onderin en daarna gaat het in één rechte lijn naar de piek van het vermogen. Kracht te koop over de ganse (rechte) lijn dus en dat wil zeggen dat je bijzonder schakkellui kunt rijden.

Eerste kennismaking

Mijn Nederlandstalige collega kreeg de kans om op deze nieuwe Honda te rijden. Dit is wat hij ons vertelt over zijn eerste kennismaking met de CB750 Hornet: "Het kostte me slechts een paar kilometer om de souplesse van deze twee-in-lijn te waarderen. Waar ik een zeer felle motor had verwacht gezien het meegedeelde vermogen, ontdekte ik een mooi vol blok waarbij het schakelen snel en eenvoudig verloopt. Naast een zeer soepele versnellingsbak, maakt de quickshifter het allemaal nog makkelijker. Maar laten we terugkeren naar de rit en het verrassend hoge tempo dat deze Honda CB750 Hornet aankan. Dat is natuurlijk te danken aan het vermogen van de tweecilindermotor, maar ook aan het zeer goede rijwielgedeelte. De Hornet is de koningin van de wendbaarheid en vrij smalle 160 mm achterband draagt daaraan bij. En omdat hij rijklaar slechts 190 kg weegt, voelt hij aan alsof je een 500cc’tje door de bergen stuurt. De Hornet is een absoluut plezier op de weg. En nee, hoewel ik er eerst een beetje bang voor was, miste ik de viercilinder van de originele Hornet niet. De standaardinstelling van de 41mm Showa UPSD-vork is goed doordacht, en dat is maar goed ook, want deze vork is niet verstelbaar."

Conclusie

De balans na deze paar kilometer is dus positief. Na de officiële presentatie in Keulen afgelopen oktober hadden we enige twijfels over de comeback van de Hornet. Hij lijkt vooral z’n eigen grenzen te willen opzoeken en toont zich daarbij van z’n meest speelse kant. Een conclusie die we persoonlijk zullen moeten verifiëren zodra er eentje beschikbaar is bij de Belgische importeur.

Door Thierry Sarasyn en Pascal Mouton

Mini technische fiche

  • Motor : Vloeistofgekoelde 4-takt twee-in-lijn, SOHC, 4 kleppen, 755cc
  • Maximaal vermogen : 92 pk bij 9.500 tpm
  • Gewicht (rijklaar) : 190 kg
  • Zadelhoogte : 795 mm
  • Tankinhoud : 15 liter
  • Prijs : 7.799 €

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in