Test Harley-Davidson Low Rider ST : Hoog Niveau

1w geleden

Na de 100% elektrische LiveWire en de lancering van zijn vloeistofgekoelde V-Twin, is Harley-Davidson terug in de echte wereld met de Low Rider Sport Touring. En dat is beslist goed nieuws.

Nadat ik in een week bijna 1.000 kilometer had gereden, kon ik zien dat deze Low Rider een nieuw model op zich was en niet een gekuipte versie van de Low Rider S uit 2020. Voor de gemiddelde rijder, zien bijna alle Harleys er hetzelfde uit. Een tijdloos ontwerp met een grote, luide, tollende motor. En op een bepaalde manier, hebben ze het niet verkeerd. Maar als je de details van elk model bekijkt, moet je toegeven dat elk model zijn eigen persoonlijkheid heeft. De Low Rider ST kan worden omschreven als een kruising tussen een cruiser en een tourer. De basis is natuurlijk een Softail. Ter herinnering, Softail cruisers zijn de enige Harley-Davidson modellen die zijn uitgerust met een enkele achterschokdemper. Behalve voor de Sportster S, die de uitzondering is die de regel bevestigt. De op de vork gemonteerde kopkuip en de afneembare bagagetassen brengen hem dichter bij de lijn van de toerfietsen van de Amerikaanse fabrikant.

Nieuw instrumentarium

De ST heeft een nieuw instrumentenpaneel. Het eerste scherm bestaat uit het traditionele drop-down menu (motortoerental, kilometerteller, dagteller, actieradius en klok), dat wordt bediend via de linker schakelaar. Een kleine gesegmenteerde brandstofmeter en versnellingsindicator completeren het hoofddisplay, net als de digitale snelheidsmeter. Daaronder is de tweede rechthoek gereserveerd voor alle controlelampjes. Hoewel het instrumentenpaneel klein is, is het zo dicht mogelijk bij de rijder geplaatst en is het dus goed afleesbaar.

Grote longinhoud

De eerste Low Rider S was uitgerust met de Milwaukee-Eight 114, maar dit jaar is hij opgewaardeerd tot 117. Dus de ST krijgt dezelfde motor. Maar waar hebben we het over? De Angelsaksen gebruiken niet ons metrieke stelsel, maar het imperiale eenhedenstelsel. De kubieke inhoud wordt daarom niet uitgedrukt in kubieke centimeters maar in kubieke inches. En één kubieke inch is gelijk aan 16,3871 cc. Met andere woorden, de motor van de Low Rider ST heeft een cilinderinhoud van 1.923 cc. Dit is de grootste cilinderinhoud beschikbaar bij H-D. Deze grote V-Twin presteert 105 pk (78 kW) bij 5.020 tpm en 168 Nm koppel bij 3.500 tpm. Dit betekent dat de sensaties gegarandeerd zijn. Het starten van de motor is op zich al indrukwekkend met het in beweging zetten van de twee grote zuigers. Een daverende "klong" weerklinkt bij het inschakelen van de 1e versnelling. De versnellingsbak is even luidruchtig als soepel. Schakelen door elke versnelling vereist niet dat je de toeren opvoert. Alles gebeurt rond de 2.000 toeren. Of meer als je je armen en borstspieren wilt trainen. Als je het specificatieblad leest, zie je dat het niet nodig is om de 117 richting rode zone op de toerenteller te jagen. De 168 Nm kan worden gebruikt tot 3.500 omw/min. In de zesde versnelling kunt u bijvoorbeeld 90 km/u bereiken bij 2.000 tpm. De 120 km/u wordt bereikt bij 2.700 tpm. Verder dan dat ben je in België vogelvrij, maar in Duitsland mag je zonder problemen meer dan 190 km/u rijden. En dit alles in een meer dan aanvaardbaar comfort. De kopkuip biedt goede bescherming tot aan de schouders. De zitpositie is typisch voor een cruiser en, verrassend genoeg, is de bodemvrijheid opmerkelijk ruim. Dit is de eerste keer in mijn herinnering dat ik op een Harley-Davidson rij die niet over elke rotonde schraapt.

Langer doorrijden

De Low Rider ST zit erg comfortabel. Het zadel en de vering kwijten zich uitstekend van hun taak. De remmen vooraan zijn overtuigend genoeg om de 327 kg metaal effectief af te remmen. Het rempedaal achteraan is echter niet erg doeltreffend en de remwerking is bijna onbestaande.

Kilometervreters zullen blij zijn met de actieradius van deze fiets. Met een tankinhoud van bijna 19 liter kunt u rekenen op een rit van meer dan 300 kilometer. Het gemiddelde brandstofverbruik tijdens deze test bleef onder de 4,5 l/100 km, wat opmerkelijk is gezien de grootte en het gewicht van de motor. Wat de praktische kant betreft, heeft de Low Rider ST twee afneembare fietstassen en is er een USB-aansluiting verborgen aan de linkerkant van het front onder de tank.

Conclusie

Verrassend hoe makkelijk deze grote Amerikaanse motor zich laat rijden. Hij houdt de weg vast, sleurt hard door en als klap op de vuurpijl zit je ook op lange ritten goed beschermd - al is een nog hoger windscherm als optie verkrijgbaar. Hij is ook veel goedkoper dan de tourmodellen van het merk, met een verkoopprijs van € 23.495. We willen meer!

Sterke punten

  • 117cu-motor
  • Comfort
  • Grondspeling

De Harley-Davidson Low Rider ST in cijfers

  • Motor: 45° V-twin, acht kleppen, lucht/oliegekoeld
  • Cilinderinhoud: 1.923cc
  • Maximumvermogen: 105 pk (77 kW) bij 4.750 tpm
  • Maximumkoppel: 169 Nm bij 3.500 tpm
  • Versnellingsbak: 6 versnellingen
  • Eindaandrijving: riemaangedreven
  • Frame: dubbel stalen wiegframe
  • Voorvering: 43 mm UPSD-vork
  • Achtervering: veervoorspanning instelbare monoshock, veerweg 56 mm
  • Voorremmen: dubbele 300 mm schijven, vierzuigerremklauw, ABS
  • Achterremmen: enkele 260 mm schijf, enkelzuigerremklauw, ABS
  • Zithoogte: 720 mm
  • Brandstoftank: 18,9 liter
  • Gewicht (TPF): 315 kg
  • Prijs: vanaf €23.495
Test Harley-Davidson Low Rider ST : Hoog Niveau
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in