Test BMW R18 B et R18 Transcontinental : american dream

5d geleden

BMW zet de weg van de R18 en R18 Classic naar Amerika verder met twee nieuwe versies van hun 1.800 cc Big Boxer.

De R18 B en R18 Transcontinental zijn gebaseerd op de concept R18 die vorig jaar werd getoond. Ze treden in de voetsporen van de Harley-Davidson Street Glide en Ultra Limited. Het verschil tussen de twee modellen zit in de uitrusting. Met zijn hogere kuip heeft de Transcontinental ook een 48 liter (47 liter met audio) grote koffer die als rugleuning dubbelt, cilinderbeschermers, deflectors boven de cilinders en onder de batwing, treeplanken voor rijder en passagier, twee extra koplampen, een comfortzadel (hoger), en enkele afwerkingsdetails zoals een voorspatbord.

Het chassis is bijna identiek aan dat van de R18, maar met meer nadruk op wegbeheersing, gezien de 395 en 427 kilogram van beide modellen. De optionele achteruitversnelling is dus een onmisbaar pluspunt! Achter het stuur bevindt zich een dashboard met vier analoge wijzerplaten en een fraai 10,25 duim groot TFT-scherm.

Comfort en kracht

Deze twee nieuwe R18's hebben nog steeds de grootste vlakke twin ooit door BMW geproduceerd. Deze 1.800 cc grote motor ontwikkelt 91 pk bij 4.750 opm en 158 Nm bij 3.000 opm. De R 18 B is de meest toegankelijke. Een snel tikje op de Keyless-knop op de rechterconsole, gevolgd door een tikje op de choke en de grote boxer komt van links naar rechts tot leven door te stoten op zijn twee grote 107,1 mm zuigers.

Vervolgens schakel je met een tik van de hiel een versnelling hoger op het ritme van de 1800, die zonder onderbreking doortrekt. Deze platte twin drukt zich vrolijk uit tussen 1.500 en 3.000 toeren. Vanaf 1.000 opm doet hij alsof hij een beetje zacht is, vanaf 2.000 opm geeft hij zijn volle vermogen om bij 3.000 opm in extase te komen.

Bij de eerste remactie zult u meteen begrijpen dat u niet op een bromfiets rijdt. Het achterste pedaal dat het gecombineerde remsysteem bedient, is niet erg doeltreffend. Met de optionele treeplanken, is het onmogelijk om de remmen aan te passen. Gelukkig doet de motorrem goed zijn werk.

Conclusie

Deze twee vlaggenschepen van de Beierse vloot hebben alle troeven in handen om tot een succes uit te groeien. BMW heeft zich terecht laten "inspireren" door de Amerikaanse referenties en daar zijn knowhow aan toegevoegd.

Vooral op de Transcontinental, met zijn meer beschermende kuip, is het comfortverschil met de R18 duidelijk. Alles verloopt zacht en soepel. De ophanging biedt 120 millimeter veerweg en op de snelweg kan je met een gerust hart de optionele adaptieve cruisecontrol inschakelen.

Bovendien maakt de 24 liter grote brandstoftank lange ritten mogelijk. Het gemiddelde brandstofverbruik voor de R18B bedraagt 5,3 liter/100 km en voor de Transcontinental 5,8 liter.

Sterke punten

Onberispelijke afwerkingskwaliteit

Krachtige en vrij soepele motor

Uitgebreide uitrusting

BMW R18 B (en R18 Transcontinental)

Motor: Tweecilinder-boxer

Cilinderinhoud: 1.802 cc

Maximumvermogen: 91 pk bij 4.750 tpm

Maximumkoppel: 158 Nm bij 3.000 tpm

Versnellingsbak: 6 versnellingen

Geladen gewicht: 398 kg (T : 427 kg)

Zithoogte: 720 mm (T : 740 mm)

Brandstoftank: 24 l

Prijs: 27.000 euro (T : 28.300 euro)

Tags: motorfiets BMW
Test BMW R18 B et R18 Transcontinental : american dream

Tweedehands auto's van de dag

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in