Test BMW R1250RT - Tussen twee vuren

1mnd geleden

De R1250RT bevindt zich in een enigszins dubbelzinnige positie, binnen dezelfde familie omringd door de formidabele GS en de zescilinder K1600, die net zo toegewijd zijn aan het buitenleven als deze GT. Wij voelden ‘m even aan de tand.

Hij werd licht gewijzigd in 2022 met een groot TFT-scherm en allerlei elektronische snufjes, maar de R1250RT blijft vooral bogen op zijn boxermotor, waarvan de 136 pk in elke situatie meer dan voldoende is. De prestaties en volgzaamheid van deze machine staan niet meer ter discussie, dus ga ik me concentreren op de connectiviteit, waarmee ik heb gegoocheld tijdens de 3.838 km die ik deze zomer heb afgelegd. Aangezien er geen GPS-ondersteuning meer is, moet je je smartphone en de BMW Motorrad-applicatie gebruiken om uw route te kiezen en uw voorkeuren in te stellen. Ik heb de snelwegen en hoofdwegen vanaf het begin achterwege gelaten ten gunste van de kleinere wegen, die doorgaans vrij zijn van flitspalen. In een paar seconden stelt de app een route voor die u door moet seinen naar het TFT-scherm. Een verbinding die elke keer dat u opstart wat tijd kost! U kunt het beste het contact niet uitschakelen wanneer u stopt, zodat de WiFi-verbinding tussen de bedieningseenheid en uw smartphone behouden blijft. Er is een opslag- en inductieoplaadruimte aan de rechterkant van de kuip. Kortom, na een paar uur is de batterij van uw smartphone plat! De enige oplossing is om uw mobiele telefoon aan te sluiten op de daarvoor bestemde USB-poort, maar dan is het onmogelijk om het deksel te sluiten. Dit is geen probleem, tenminste niet als het niet regent…

In de muziek

Met de vier knoppen aan de linker binnenzijde van de kuip kunt u de snelkoppelingen kiezen die u direct toegang geven tot uw favoriete functies, zoals de radio, de handvatverwarming, enz. De kwaliteit van de door BMW voorziene geluidsinstallatie is helaas inferieur aan het hifisysteem van de Goldwing, maar bij regelmatige snelheden blijft het behoorlijk presteren. Omdat ik voor de automatische vering heb gekozen, kan ik het comfort alleen maar waarderen en vele kilometers rijden zonder de minste vermoeidheid in de billen te voelen. Goede punten ook op het vlak van brandstofverbruik, dat rond de 4,7 l/100 km bleef hangen gedurende deze zeer bochtige route. Dat wil zeggen een actieradius van bijna 500 km. Bretagne, de Lot, de Cevennen, de Côte d'Azur, de Alpen, de Jura en de Ardennen, van secundaire wegen tot vergeten wegen, de R1250RT heeft me opnieuw overtuigd van zijn enorme potentieel en zijn voorbestemdheid om in alle omstandigheden te rijden.

Conclusie

Sinds 1978, een tijd waarin reizen en de wereld ontdekken vanzelfsprekend leken, heeft BMW een motor ontwikkeld die alle continenten kan doorkruisen en in alle omstandigheden kan rijden. De RT heeft sindsdien de harten van velen van ons veroverd. En terwijl we wachten op een nieuwe 2023-versie, heeft de huidige R1250RT meer dan genoeg om alle kilometervreters te verleiden. Zelfs als ze verslaafd zijn aan zijn belangrijkste rivaal, de GS!

De pluspunten

  • Stuurgedrag
  • Gebruiksgemak
  • Opslagruimte

De nadelen

  • Moeizame connectiviteit
  • (Te) klein opbergvak voor de smartphone
  • Remmen

Mini technische fiche

  • Motor: 4-takt, lucht- en watergekoeld, twin ACT, 4-kleppen, ShiftCam, 1254cc
  • Vermogen: 136 pk bij 7.750 tpm
  • Gewicht: 279 kg (rijklaar)
  • Zithoogte: 805/825 mm
  • Brandstoftank: 25 liter
  • Prijs: 21.030€, BTW inbegrepen
Tags: motorfiets BMW
Test BMW R1250RT - Tussen twee vuren
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in