Nieuw & getest Benelli TRK 502 X : Ma che bella

2j geleden

Het behoeft geen betoog dat, wanneer de Italianen aan een tekentafel aan het werk gaan, de kans op een knap ontwerp al minstens voor de helft gegarandeerd is. De Benelli TRK 502 X is geen uitzondering op die regel.

 

Ondanks de verplichting om te voldoen aan de Europese uitstootnormen zou het 499 tweecilinderblok onder deze Benelli slechts één pk verloren zijn. Op papier zijn de cijfers zelfs identiek gebleven ten opzichte van de eerste editie uit 2017. Volgens onze bronnen ligt het werkelijke vermogen rond de 47 pk. Alleszins, de voornaamste wijzigingen bij de MY21 TRK 502 X liggen bij kwaliteit van de afwerking en de accessoires. De bedieningselementen beschikken nu over permanente verlichting, wat veel fabrikanten wat ons betreft zouden mogen overnemen (neem nota, Africa Twin)! Het is echter jammer dat de Italianen er niet in geslaagd zijn hun Chinese kompanen (Qianjiang) te overtuigen een betere kwaliteit plastic te gebruiken voor de drukknoppen. De rest, daarentegen, gaat erop vooruit: de vorm van de kuipdelen, de kwaliteit van de lasnaden, de hendels die nu verstelbaar zijn, het stuur dat kan worden gekanteld en de uitlaat die uitgerust is met nieuwe katalysatoren. De primaire overbrengingsverhouding is ingekort, waardoor het motortoerental toeneemt. Het koppel blijft ongewijzigd op 46 Nm bij 6.000 t/min.

 

 

Zoals vroeger

Benelli vond (terecht) geen reden om het chassis te wijzigen. Het vakwerkframe van stalen buizen is dan ook zeer geslaagd. De zithoogte blijft hoog: 860 mm. Maar niet overdreven: het hertekende zadel maakt de hoogte goed handelbaar bij het opstappen. Het gewicht is met 235 kg wel nog steeds aanzienlijk. Met een druk op de (iets te kleine) opvallende startknop beginnen de twee zuigers soepel te pompen. Het dashboard is onveranderd. Het blijft dus ook even omslachtig om via de kleine knopjes de tripteller te wijzigen en te switchen tussen mijl en kilometer. Een sneltoets via de bedieningselementen zou handiger geweest zijn. Des te meer omdat aan de linker- en rechterkant reeds twee schakelaars voorzien zijn voor het bedienen van optionele accessoires. Deze zijn reeds bekabeld, dus je hoeft enkel nog maar de kabels van, bijvoorbeeld, extra koplampen aan te sluiten om meer licht te hebben onderweg. De ronde buizen van de valbescherming zijn overigens perfect geschikt om dat soort uitgebreide lichtarmaturen op te monteren.

 

 

Bon sentiment

Met 340 kilometer op de teller aan het begin van deze test, begin ik mijn eerste rit met enige voorzichtigheid. De koppelings- en remhendels hebben naar onze mening niet voldoende speling voor een goede afstelling (in het geval van kleine handen), maar de bediening is wel soepel. De motor trekt vlotjes op waardoor het ondanks een rode zone bij 9.000 tpm niet nodig is om het blok in toeren te jagen. Tussen 4.000 en 7.000 tpm schakelen lukt perfect. Het motorblok loopt vlot door zijn zes versnellingen en brengt ons op een snelheid van 130 km/u bij 7.000 tpm. Een paar trillingen doorheen de handvaten doen me vaststellen dat deze niet verwarmd zijn. Jammer. De rijdersbescherming is goed: onze rit tijdens deze koele, winderige dag in maart werd niet verstoord door merkbare turbulentie. Benelli voorziet een USB-poort linksboven op deze TRK 502 X waardoor je eenvoudig een GPS of een smartphone kan aansluiten. Verder biedt het dashboard ook voldoende ruimte om dergelijke accessoires te monteren zonder daarbij het zicht te belemmeren op het display. Dat display combineert een analoge toerenteller aan linkerzijde met een digitale meter rechts.

 

 

Zuinig beestje

De wielen zijn uitgerust met Metzeler Tourance banden. Die verwierven hun faam als efficiënte, slijtvaste banden dankzij de BMW GS-modellen. We ondervonden geen enkel probleem met het rijgedrag, zelfs niet bij de topsnelheid van 150 km/u die deze motor kan halen. Bovendien, met een tankinhoud van 20 liter en een verbruik van 4 à 5 liter per 100 km zijn tussenstops bij het benzinestations bijzonder schaars. De staat van onze wegen liet ons des te meer de ophanging met de lange veerweg waarderen, net als de kwaliteit van het remsysteem. Dat laatste is niet per sé doortastend, maar scoort meer dan voldoende op onze test. Aan alle goede dingen komt een eind, dus parkeerden we de Benelli na de test weer op de eenvoudig uit te klappen middenstandaard.

Conclusie

Deze Benelli TRK 502 X wist ons zeker en vast te verleiden. We bezwijken voornamelijk door zijn charmes, het rijgemak en de eenvoud van het ontwerp. En beseffen dat we dringend nog eens op reis willen gaan.

 

 

Pluspunten

- Italiaanse charme
- Eenvoud
- Handig voor elk gebruik
- Verlichte bedieningselementen
- Prijs

 

Minpunten
- Geen handvatverwarming
- Zadel is niet instelbaar
- Bedenkelijke kwaliteit van plastiek van de schakelaars

 

De Benelli TRK 502 X in cijfers:

Motor: Vloeistofgekoelde paralleltwin, vier kleppen per cilinder, dubbel bovenliggende nokkenas
Cilinderinhoud: 499cc
Vermogen: 46,6 pk bij 8.500 tpm
Koppel: 46 Nm bij 6.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Koppeling: natte meerplaatskoppeling
Eindoverbrenging: ketting
Chassis: Stalen Trellis buizenframe
Ophanging voor: 50 mm UPSD voorvork, 140 mm veerweg
Ophanging achter: swingarm met centrale schokdemper, 62 mm veerweg
Voorrem: dubbele schijfrem 320 mm diameter, zwevende tweezuigerremklauw, ABS
Achterrem: Eenvoudige schijfrem 260 mm, zwevende remklauw met enkele zuiger, ABS
Zadelhoogte: 860 mm
Gewicht: 235 kg
Tankinhoud: 20 liter
Prijs: €6.899

 

Tags: motorfiets

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in