Wallonië schakelt over op nieuwe autobelasting in 2022

3w geleden

De Waalse regering heeft een nieuw decreet goedgekeurd dat "een billijkere belasting" beoogt. Twee van de nieuwe maatregelen hebben betrekking op auto’s, en meer bepaal bedrijfsvoertuigen en oldtimers. Voor sommigen kan het een erg dure zaak worden.

Het officiële doel van dit nieuwe decreet is de bestrijding van sommige praktijken die worden beschouwd als een poging tot belastingontduiking. In ieder geval is dit de zienswijze waarop Wallonië het privégebruik van oldtimers en bedrijfsvoertuigen trakteert. Binnenkort verdwijnen de voordelen.

Het is belangrijk op te merken dat deze maatregelen geen terugwerkende kracht hebben. Zij dragen dus geen gevolgen voor voertuigen die tussen nu en 31 december worden ingeschreven. Voor deze blijft de oude, gunstigere belastingregeling van tel.

Oldtimers

Tot nu toe genoten alle voertuigen ouder dan 30 jaar van een jaarlijkse forfaitaire belasting van 38,64 euro (in 2021). Dit geldt ongeacht of zij als oldtimer met een "O"-plaat of met een normaal kenteken werden geregistreerd. Vanaf januari verliezen zij dit voordeel en worden zij getaxeerd als een gewone auto. Dit betekent dat zij een jaarlijkse belasting zullen betalen gebaseerd op het fiscale vermogen.

Deze regel zou grote gevolgen kunnen hebben voor grotere auto's. Een Citroën 2CV wordt belast aan 85,27 euro, een Volkswagen Golf I GTI aan 269,60 euro, een Porsche 964 aan 1.650 euro en een Mercedes S-Klasse 600 SEL aan bijna 3.500 euro! Deze bedragen worden elk jaar geïndexeerd.

Vergeet niet dat een voertuig dat met een "O"-plaat is ingeschreven, niet mag worden gebruikt om naar het werk te gaan, noch voor beroepsdoeleinden of commercieel gebruik of voor het betaald vervoer van personen.

Bedrijfsvoertuigen en pick-ups

Of zij nu door beroepsbeoefenaars of particulieren worden gekocht, pick-ups worden momenteel belast volgens hun MTM (maximaal toegelaten massa) voor een bedrag tussen 38,64 euro en 148,76 euro, en zijn vrijgesteld van ecomalus. Vanaf januari tellen deze voordelen enkel nog voor zelfstandigen en ondernemingen die bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen zijn ingeschreven. En deze moeten aantonen dat zij het voertuig beroepsmatig inzetten.

Dit betekent dat als u een bedrijfsvoertuig voor vrijetijdsdoeleinden (bv. mountainbiken, kajakken, vissen) in uw privébezit hebt, dit als een gewone auto wordt belast. En als het verschil voor kleine voertuigen (Citroën Berlingo, Renault Kangoo...) beperkt zal blijven, zal het voor grotere bestelwagens (Volkswagen Transporter...) al veel merkbaarder zijn.

Zwaarst getroffen zijn natuurlijk de pick-ups. Steeds vaker werden deze als privéwagens ingeschakeld omdat ook hun comfort en gebruiksgemak bij de jongere generaties flink was verbeterd. Deze praktijk wil de regering beteugelen. Voor de inschrijving van een particuliere Ford Ranger 2.0 TDCI 170 automaat - de Belgische marktleider - betaal je  voortaan 3.478 euro, inclusief eco-malus, en 446 euro voor de verkeersbelasting, tegenover de huidige eenmalige jaarlijkse belasting van… 148,76 euro. Hetzelfde geldt voor de RAM 1500, die in bepaalde regio's erg populair is. De inschrijvingskost kan tot 7.457 euro oplopen, gevolgd door een jaarlijkse bijdrage van meer dan 3.000 euro.

Kortom, als u droomt van een Jeep Gladiator, een Toyota Hilux Invincible of een Ford Ranger Raptor, is het nu de tijd om die stap te zetten. Toch als je aan de zuidkant van de taalgrens woont.

tags-label Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in