Vrouwen minder tuk op elektrische auto's

Het beroemde instituut Standard & Poor's heeft zojuist zijn studie "Global Mobility CY 2022 vehicle registration data" gepubliceerd waarin het koopgedrag van consumenten in de Verenigde Staten voor het jaar 2022 wordt beschreven. En het minste dat we kunnen zeggen is dat vrouwen en mannen niet op dezelfde manier op elektrische auto's reageren. Uit de cijfers blijkt dat het aandeel van vrouwen onder kopers van elektrische auto's slechts 28% bedraagt, tegenover 72% mannen, terwijl het in de totale markt 41,2% (vrouwen) tegenover 58,8% (mannen) bedraagt.
Angst voor pech onderweg
De analisten van Standard & Poor's zijn zelf verrast door dit resultaat, dat meer vragen oproept dan het beantwoordt. De enige plausibele verklaring is dat vrouwen banger zijn voor een tekort aan autonomie (en dus te stranden) dan mannen. Niet verrassend is dat het elektrische merk met de grootste groep vrouwen onder zijn klanten Tesla (33,1%) is, vóór Polestar (27,4%), Lucid (19,5%) en Rivian (14,5%).