Verbod op verbrandingsmotoren in Europa: hoe zit het elders in de wereld?

1j geleden | Nicolas Morlet

Waarschijnlijk heeft u de afgelopen dagen op uw sociale netwerken deze wereldkaart gezien, met daarop de landen en staten waar de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035 wordt verboden, in het blauw gekleurd. Een manier om op ironische wijze de zeer beperkte reikwijdte van deze maatregel aan de kaak te stellen. Deze kaart is echter op zijn minst onvolledig.

Op deze kaart zijn de 27 EU-lidstaten en Californië blauw gekleurd in een zee van landen die wit blijven, waarbij de legende impliceert dat de verkoop van benzine- of dieselauto's in al deze landen toegestaan blijft. Het moet illustreren hoe de beslissing de druppel op een gloeiende plaat is. Hoewel het klopt dat dit verre van het historische besluit voor het klimaat is dat door de parlementsleden wordt aangeprezen, verdient de kaart toch enige aanpassing. Laten we eens kijken naar de verschillende wetgevingen die overal ter wereld al zijn aangenomen of nog worden aangenomen.

In Europa

Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk blijven blanco op de kaart. Hoewel deze twee landen geen deel (meer) uitmaken van de EU, hebben ze toch nog drastischer regels ingevoerd voor verbrandingsmotoren: Noorwegen zal als eerste land de verkoop van deze motoren verbieden vanaf 2025. In IJsland zal dat in 2030 zijn, net als in het Verenigd Koninkrijk, dat echter tot 2035 het veld openlaat voor hybrides.

In Amerika

Noord-Amerika moet er veel blauwer uitzien in dit plaatje. En met reden: Canada, het op één na grootste land ter wereld, heeft ook een termijn van 2035 vastgesteld voor een verbod op de verkoop van zuivere verbrandingsmotoren. Zelfs in de Verenigde Staten is Californië niet de enige staat die maatregelen heeft genomen op dit gebied. Ten minste vijf andere staten (Massachusetts, New York, Oregon, Vermont en Washington) zijn van plan hetzelfde te doen. En maar liefst 17 staten zouden soortgelijke regels kunnen aannemen, zij het met enkele variaties en lokale bijzonderheden. Verder naar het zuiden zal Chili in 2035 volgen.

In Azië

 Ook in Azië is er beweging: Japan plant eenzelfde soort verbod met een vergelijkbaar tijdschema. De bijzonderheid is echter dat hybride voertuigen behouden zullen blijven om het nationale paradepaardje Toyota, de meester van deze technologie, niet te benadelen.

China zal iets minder restrictief zijn, maar plant dat 50% van de verkopen plug-in of waterstofauto's moeten zijn, en de overige 50% conventionele hybrides. De provincie Hainan zal enkel 100% elektrische wagens toelaten. In Singapore mogen vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden geregistreerd.

In Afrika

Zelfs in Afrika, waar we ons nog vaak voorstellen dat onze "verouderde" auto's het einde van hun leven betekenen, zijn er plannen om verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is het geval in Egypte, dat ze al in 2040 zou kunnen verbieden, evenals in Kaapverdië, dat zelfs overweegt deze datum te vervroegen naar 2035.

 Meer landen zullen volgen 

Naast de landen die al gestemd hebben of openlijk besprekingen over een verbod op fossiele brandstoffen hebben aangekondigd, zullen vele andere landen volgen. Tijdens de COP26 in Dublin hebben in totaal veertig landen zich ertoe verbonden uiterlijk in 2040 een einde te maken aan het gebruik van verbrandingsmotoren. Het valt nog te bezien of zij zich allemaal aan hun woord zullen houden. Maar in ieder geval kunnen we in het licht van bovenstaande informatie nu al zeggen dat de wereldkaart van 2035 veel "blauwer" zal zijn dan die welke momenteel op de sociale netwerken circuleert.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in