Verbod op verbrandingsmotoren in 2035: "een historisch besluit voor het klimaat" dat serieus moet worden gerelativeerd.

1j geleden | Nicolas Morlet

Het is gebeurd: eind vorige week zijn de EU-27 het eens geworden over een totaal verbod op verbrandingsmotoren (benzine, diesel, maar ook hybrides) vanaf 2035. Dit besluit werd door politici vrijwel unaniem, soms op overenthousiaste wijze, toegejuicht als "een historisch besluit voor het klimaat". Uit de cijfers blijkt echter dat het werkelijke effect ervan ernstig moet worden gerelativeerd.

In 2019 (het laatste 'normale' jaar waarvoor we volledige gegevens hebben) heeft de wereld volgens officiële bronnen 38 miljard ton CO2 (Mt CO2) uitgestoten. Hiervan heeft de Europese Unie 2,94 Mt of ongeveer 7,7% uitgestoten. Het wegvervoer is verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de Europese CO2-emissies, oftewel 0,59 Mt CO2. Auto's en lichte bedrijfsvoertuigen, de twee voertuigklassen waarop het verbod op verbrandingsmotoren betrekking heeft, zijn verantwoordelijk voor 71,6% van deze vervoersgerelateerde emissies, of 0,42 Mt CO2. Een snelle berekening leert dat dit besluit de CO2-uitstoot wereldwijd met 1,1% zal verminderen! En zelfs dan, alleen als de hele Europese vloot olie heeft opgegeven. Dus niet in 2035, noch in 2036, wanneer ook de nichemerken zullen worden getroffen. Maar misschien 20 of 30 jaar later, in het beste geval. In de wetenschap dat - tenzij een nieuw Europees besluit het gebruik van olie volledig verbiedt - een paar diehards in hun "benzine"-auto's zullen blijven rijden.

Hoewel elk gebaar telt in de strijd tegen de opwarming van de aarde, zijn we nog ver, heel ver, verwijderd van een "historisch besluit voor het klimaat".

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in