SUV's worden steeds populairder in Europa

1j geleden | Nicolas Morlet

Terwijl sommige mensen SUV's bekritiseren, lijken anderen er steeds meer van te houden. Meer en meer mensen raken verkikkerd op de hoge voertuigen. Het zijn nu de twee best verkopende marktsegmenten in Europa, zo blijkt uit cijfers over de eerste helft van het jaar.

In de eerste zes maanden van het jaar werden in Europa 970.863 kleine SUV's en cross-overs verkocht, en 834.085 compacte SUV's en cross-overs, waardoor het voorheen leidende segment van kleine auto's naar de derde plaats verdween. Deze laatste lijken veel meer te lijden te hebben dan de rest van de markt, met een daling van 22% (tot 829.198 eenheden), terwijl de twee leiders slechts met respectievelijk 3,8% en 4,4% dalen.

Deze overgang komt tot uiting in verschillende concrete voorbeelden: bij Renault en Ford, bijvoorbeeld, overtreft de verkoop van de Captur en de Puma thans die van de Clio en de Fiesta. Deze laatste wordt nu bijna half zoveel verkocht als zijn SUV-afgeleide. En bij Toyota komt de Yaris Cross steeds dichter in de buurt van de stadsauto waarvan hij is afgeleid. Het is echter mogelijk dat deze cijfers ook het resultaat zijn van prioriteiten, waarbij de fabrikanten in het licht van het onderdelentekort de voorkeur geven aan de SUV die meer marge oplevert.

Ook andere factoren dragen bij tot de verklaring van deze marktverschuiving. Het gaat onder meer om de proliferatie van SUV's in alle maten, die soms gewoon de traditionelere modellen in het gamma vervangen, en de steeds frequentere cross-over tussen segmenten, waardoor de grenzen tussen voertuigtypes voortdurend opnieuw worden getrokken.

Tijdelijk?

Een situatie voorbestemd om te blijven duren? Misschien niet, want zoals Benjamin Kibies, analist bij Dataforce, aan Automotive News Europe opmerkt: "De voertuigen die in de eerste helft van het jaar werden geleverd, werden vele maanden geleden besteld, door mensen die hun spaargeld van de lockdowns gebruikten. Nu de budgetten worden beperkt en de tekorten aan onderdelen afnemen, zal het succes van kleine auto's weer toenemen. Bovendien verkopen de Peugeot 208 en de Dacia Sandero over de ganse periode het best, hét bewijs dat de prijs doorslaggevend blijft.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in