JD Power: nieuwe auto's hebben nog nooit zoveel pech gehad

1j geleden | Nicolas Morlet

JD Power heeft zijn jaarlijkse studie over de initiële kwaliteit van voertuigen gepubliceerd. Verwijzend naar de pandemie en het onderdelentekort, stelde het onderzoeksbureau een dramatische toename van het aantal vroege defecten vast, met een recordhoogte sinds de studie 36 jaar geleden voor het eerst werd uitgevoerd!

Met 180 defecten per 100 voertuigen (180 PP100) ligt het gemiddelde voor 2022 11% hoger dan dat voor 2021, het hoogste ooit! Het is ook de eerste keer dat de kwaliteit van de voertuigen is afgenomen. "Het is teleurstellend, maar begrijpelijk," zegt David Amadeo, directeur van J.D. Powers autotak. "Fabrikanten blijven steeds complexere voertuigen introduceren op een moment dat er een hoog tekort is aan kritieke onderdelen hiervoor

Nieuwere modellen meer vatbaar voor problemen

Het zijn vooral de nieuwste modellen die problemen ondervinden, aangezien het verschil in storingen tussen pas gelanceerde en bestaande voertuigen is toegenomen van 20 storingen per 100 voertuigen tot 25 PP100. Uit de studie van 2022 blijkt dat er vier keer zoveel nieuwe modellen zijn die onder hun segmentgemiddelde presteren als modellen die erboven eindigen.

Infotainment, de zwarte vlek

De studie is dit jaar gebaseerd op 84.165 kopers die tussen februari en mei 2022 223 vragen beantwoordden. De vragen zijn onderverdeeld in negen categorieën: infotainment, bedieningselementen en schermen, exterieur, rijhulpmiddelen, interieur, motor, stoelen, rijervaring en klimaatregeling. Infotainment is veruit het meest problematische onderdeel, verantwoordelijk voor 46 defecten per 100 voertuigen, 19,5 PP100 meer dan in 2021!

Premiummerken het meest getroffen...

Consumentenmerken hebben een gemiddelde van 175 PP100, d.w.z. 21 PP100 minder dan premiummerken (196 PP100). Een aanzienlijk verschil dat kan worden verklaard door de superieure technologie van premiumauto's. "Een trend die in 2016 is begonnen", volgens Amadeo.

...net zoals elektrische en hybride auto's

Bovendien melden eigenaars van elektrische auto's (240 PP100) en plug-inhybrides (239 PP100) meer problemen dan bestuurders van een model met verbrandingsmotor (175 PP100). Ook moet worden opgemerkt dat het gemiddelde voor elektrische auto's 240 PP100 bedraagt, maar dat Tesla, dat vaak wordt bekritiseerd om zijn kwaliteit, de situatie lijkt te hebben gecorrigeerd, met 226 PP100.

Amerikaanse merken domineren!

Al deze factoren verklaren waarom Amerikaanse merken het podium domineren. Buick, Dodge en Chevrolet domineren de Japanse fabrikanten, die normaliter gewend zijn aan de topposities in dit soort rangschikkingen. Deze drie merken bieden voornamelijk voertuigen met verbrandingsmotoren aan, met weinig geavanceerde technologie.

Chrysler, Volvo, Maserati, Audi en Volkswagen daarentegen zitten allemaal in de slappe was met 265 tot 230 PP100! Maar dit alles is nog niets vergeleken met Polestar, dat met 326 PP100 een hoge wisselkoers betaalt voor zijn groeipijnen.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in