Hoeveel kost jouw auto werkelijk op maandbasis?

1j geleden | Nicolas Morlet

De auto wordt vaak voorgesteld als het op één na duurste deel van een huishouden, na de woning. Maar hoeveel kost het nu echt? We hebben het voor je uitgerekend.

Als mensen denken aan de kosten van een auto, denken zij meestal aan de aflossing van de lening, de belastingen en eventueel het brandstofverbruik. Maar er zijn ook andere punten om rekening mee te houden bij het bepalen van de totale eigendomskosten, of TCO, van het voertuig. Deze omvatten belastingen, jaarlijkse onderhoudskosten en verzekeringen.

Sommige elementen zijn gemakkelijk in aanmerking te nemen omdat ze voor iedereen gelijk zijn (belastingen, de aankoopprijs van het voertuig, de rentevoet van de financiering, enz.), andere zijn specifiek voor elke persoon: het jaarlijks aantal afgelegde kilometers, dat bepalend is voor de hoeveelheid benodigde brandstof, maar ook voor de frequentie van het onderhoud; of het verzekeringstarief, dat afhangt van het ongevallenprofiel van elke persoon.

Profiel

Voor onze simulaties baseren we ons op twee van de best verkochte voertuigen op de Belgische markt, namelijk de Citroën C3 1.2 Puretech en de Volvo XC40 Mild Hybrid. Deze voertuigen worden nieuw gekocht, voor 75% gefinancierd met een lening met een JKP van 3,59% en geregistreerd door een particulier (die dus geen belastingaftrek geniet) in Wallonië, waar een ecomalus geldt voor voertuigen die meer dan 146 g/km CO2 uitstoten. Hij rijdt 12.500 kilometer per jaar, houdt zijn auto vier jaar en heeft de afgelopen vijf jaar geen schadeclaims gehad. Het onderhoud wordt uitgevoerd volgens de aanbevelingen van de fabrikant, d.w.z. elk jaar een onderhoudsbeurt (150 euro bij Citroën, 250 euro bij Volvo), en elke twee jaar een onderhoudsbeurt (groot onderhoud), tegen de dubbele prijs. De vier banden worden tijdens de gebruiksperiode eenmaal gewisseld.

Reële kosten

Rekening houdend met al deze elementen, en op basis van het door de fabrikant opgegeven WLTP-verbruik en een liter brandstof van 1,70 euro, zal de bestuurder bijna 440 euro per maand moeten betalen om in de Citroën C3 te rijden, en meer dan 900 euro in de Volvo. Profiterend van de hoge tweedehandsprijzen op dit moment, kan hij hopen de auto na vier jaar voor 50% van zijn waarde te verkopen. De Citroën kost hem dan 246 euro per maand; de Volvo 486 euro. Deze bedragen relativeren het echte voordeel van een bedrijfswagen die door de werkgever ter beschikking wordt gesteld.

Minder betalen?

Je kan een paar trucs toepassen om deze kosten te drukken, of ze in ieder geval af te vlakken om de onaangename verrassingen van een onverwacht hoge rekening te voorkomen. Je kan bijvoorbeeld vragen verzekeringspremies te splitsen (maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks). Je kan regelmatig opnieuw onderhandelen over jouw verzekering door aanbiedingen van concurrerende maatschappijen te vergelijken. Onderhoud kan ook worden uitgevoerd in een onafhankelijke garage, die vaak goedkoper is dan officiële werkplaatsen. Zorg er wel voor dat de garage is aangesloten bij Traxio om de wettelijke garantie op het voertuig te behouden. Geef voor banden ten slotte de voorkeur aan centrale bandenzaken, waarvan de prijzen vaak lager zijn dan die van dealers.

Overweeg private lease

In plaats van het voertuig te bezitten, ontwikkelt zich een andere oplossing: private lease. Net als bij professionals is de gebruiker geen eigenaar van het voertuig, maar gebruikt hij het voor een vast maandelijks bedrag. Afhankelijk van de contractvoorwaarden zijn belastingen, verzekering en onderhoud inbegrepen; alleen de brandstof moet door de bestuurder worden betaald. Dit kan voordelig zijn, vooral voor mensen met hoge particuliere verzekeringspremies.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in