Chinezen streven naar 5 sterren in crashtests
De komst van Chinese fabrikanten naar Europa is niet van een leien dakje verlopen. In 2005 was het allereerste model dat op het oude continent werd gelanceerd de Landwind X9 SUV. Na een catastrofale crashtest werd zijn carrière afgebroken en verdwenen de Chinese fabrikanten met stille trom. Zeventien jaar later zijn hun ambities heel anders. Terwijl hun merken zich vermenigvuldigen, is ook de veiligheid van hun auto's veranderd.
Focus op veiligheid
Om niet dezelfde fouten te maken als in het verleden hebben de Chinese fabrikanten hun veiligheidsnormen afgestemd op de Europese standaarden. Om veiliger modellen aan te bieden, uiteraard, maar ook om klanten gerust te stellen door het imago van slecht ontworpen en gevaarlijke Chinese auto's de wereld uit te helpen. De jongste crashtests van Euro NCAP zijn duidelijk: Nio ET7, Wey Coffee 2, BYD Atto 3 en Lynk&Co 01 kregen allemaal topcijfers.En dan te weten dat zelfs de jongste DS9 maar vier sterren haalde...
Dit is een teken van ernst, terwijl hun aantrekkelijke introductieprijs en hun uitrusting hen reeds uiterst concurrerend maken op de markt. Niet alleen voor particulieren, maar ook voor de wagenparken van bedrijven. Het verhuurbedrijf Sixt heeft een order aangekondigd voor 100.000 BYD Atto 3's, nadat deze vijf sterren kreeg in de Euro NCAP-crashtest. Een veiligheidsargument dat de laatste aarzelende kopers zou kunnen overtuigen om Chinees te kiezen...