België in de top 5 van vergevorderde landen voor elektrische auto's

In zijn Mobility Guide beoordeelt ALD Automotive de maturiteit van elektrisch rijden in 42 landen. Zes parameters worden gebruikt om de maturiteit per land te berekenen: de adoptie van elektrische voertuigen (25%), laadinfrastructuur (20%), belastingen en regelgeving (20%), het groene mobiliteitsaanbod (15%), de TCO (total cost of ownership) van elektrische auto's (15%) en de impact op duurzaamheid (5%).
Met een score van 62 op 100 eindigt België in de top 5 van de meest mature landen op dit gebied. Alleen Nederland (82/100) en de Scandinavische landen liggen voor op België. Deze score werd behaald dankzij een groot aanbod (98 modellen op het moment van de enquête) en een gunstige fiscale regelgeving.
Te hoge kosten
De resultaten in termen van de totale eigendomskosten (TCO) zijn daarentegen minder indrukwekkend. Over een periode van 48 maanden en een afstand van 120.000 kilometer bedraagt de TCO van voertuigen op fossiele brandstof 0,36 €/km, terwijl die van 100% elektrische voertuigen één cent lager ligt (0,35 €). In Nederland is het verschil iets groter, in het voordeel van elektrische auto's (€0,35 voor auto's op fossiele brandstof en €0,32 voor 100% elektrische auto's), maar het verschil is het grootst in Noorwegen (€0,35 tegenover €0,28).
Infrastructuur, het eeuwige probleem
Maar de kosten van een elektrische auto zijn niet het belangrijkste obstakel voor elektrisch rijden voor de Belgen. "Met 9 oplaadpunten per 100 kilometer en 73 openbare oplaadstations per 100.000 inwoners doet België het veel minder goed dan de meer volwassen landen in de top 5. In Nederland zijn er maar liefst 65 oplaadpunten per 100 kilometer en 317 publieke oplaadstations per 100.000 inwoners. Noorwegen doet het nog beter, met 655 laadpunten per 100 kilometer, maar heeft minder openbare laadstations (137 per 100.000 inwoners). Het is duidelijk dat de openbare ruimte in zowel Nederland als Noorwegen al beter is uitgerust met oplaadpunten, een cruciale factor voor elektrisch rijden.