Autosalon van Parijs krijgt zalen niet gevuld

1j geleden | Nicolas Morlet

Over iets meer dan een maand gaat het autosalon van Parijs open. Een show die de terugkeer van de auto naar de Porte de Versailles markeert, nadat de editie van 2020 om de ons bekende redenen werd geannuleerd. Maar ondanks een goede opkomst in 2018 hebben veel merken hun aanwezigheid nog steeds niet bevestigd.

Parijs verplicht, dus zou je denken dat alle Franse merken de reis maken. Maar Citroën heeft zijn uitnodigingskaart nog niet teruggestuurd, in tegenstelling tot Peugeot, Renault, DS en Alpine. De eerste zal er de 408 onthullen, de tweede kondigt zes wereldpremières, de derde een gerestylede DS9, en de vierde een nieuwe concept car. Aan de supercarkant, zal Hopium aanwezig zijn, in tegenstelling tot Bugatti.

Weinig nieuwe producten

Dacia zal zijn hele gamma in de nieuwe visuele identiteit presenteren, terwijl bij Jeep het nieuwe compacte model, de Avenger, zijn eerste optreden geeft. Mercedes moet aanwezig zijn met zijn EQE SUV. Er zullen ook enkele "nieuwe gezichten" hun opwachting maken, zoals Great Wall Motors met zijn Ora-gamma, Fisker met zijn elektrische SUV, BYD, dat zich opmaakt om Europa binnen te vallen, en Microlino, waarvan de stadsauto eindelijk op de markt komt. Dit is wat momenteel bevestigd is.

Weinig buitenlanders

Het is dan ook verontrustend vast te stellen dat de lijst van fabrikanten die van hun aanwezigheid hebben afgezien, dag na dag toeneemt, minder dan 40 dagen voor de opening van de deuren. Geen lid van de Volkswagen-groep (VW, Seat, Skoda, Cupra, Audi, Porsche, Lamborghini), noch van de BMW-groep (BMW, Mini, Rolls-Royce), en zelfs Opel niet. Ford of Volvo, wier afwezigheid op de autotentoonstellingen het nieuwe beleid is, zullen niet aanwezig zijn, evenmin als Land Rover, Jaguar of Aston Martin.

Aan Italiaanse zijde zullen er geen Abarth, Fiat, Alfa Romeo of Maserati zijn, hoewel de laatste twee producten lanceren die bijzonder belangrijk zijn voor hun voortbestaan: de SUV's Tonale en Grecale. Missen we aan Japanse zijde: Toyota, Honda, Lexus, net als de Koreaanse groep Hyundai-Kia.

Kortom, het autosalon van Parijs heeft waarschijnlijk nog nooit zo'n slechte naam gehad. En het zou de doodsteek kunnen betekenen voor historische autoshows, na de flop van München 2021, en het Autosalon van Genève, dat gedoemd lijkt niet te recupereren van de pandemie.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in