Autofabrikanten zien vraag naar nieuwe voertuigen afnemen

1j geleden | Nicolas Morlet

Als gevolg van de stijgende auto- en brandstofprijzen en het onstabiele economische klimaat tekenen minder consumenten in op een bestelling van een nieuwe auto. En de fabrikanten beginnen dat te voelen.

Deze daling van de vraag is het duidelijkst in Europa en Noord-Amerika, de regio's van de wereld waar de inflatie en de onzekerheid over mogelijke sociaal-economische gebeurtenissen het meest uitgesproken zijn. Veel merken hebben te kampen met een dunnere orderportefeuille dan gewoonlijk. En dit heeft niets te maken met de componententekorten en de Covid-maatregelen die de autofabrieken nu al bijna twee jaar teisteren.

Oliver Zipse, de CEO van de BMW-groep, heeft publiekelijk toegegeven dat het aantal orders daalt, waarmee hij de woorden van Arno Antlitz, de financieel directeur van Volkswagen, onderschrijft, die enkele dagen eerder zei dat "de vraag daalt".

Stijgende prijzen en inflatie

Deze beweringen worden bevestigd door een studie van het Duitse instituut IFO. Volgens de analisten is deze daling van de orders te wijten aan de consequente stijging van de prijs van nieuwe auto's in de afgelopen maanden; een noodzakelijke stap voor de fabrikanten in het licht van de inflatie van de grondstoffen. Diezelfde inflatie is ook de reden waarom consumenten hun aankopen uitstellen, waarbij zij er de voorkeur aan geven momenteel veel voorzichtiger met hun uitgaven om te springen.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in