2035 brengt het einde van de verbrandingsmotor, én onzekerheid én ontevredenheid

1j geleden

Nu het Europees Parlement de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren in 2035 wil stopzetten, zullen de middelen voor de productie van EV’s en het netwerk van oplaadstations dan volgen? Dit zijn vragen die de Associatie van Automobielfabrikanten (ACEA) zich stelt.

Ondanks de snelle komst van nieuwe elektrische modellen is de ACEA van mening dat de onzekerheid zo groot is dat het voorbarig lijkt om iets te voorspellen voor de periode na 2030. "We zullen op dat moment moeten afwachten of de uitrol van laadstations en de beschikbaarheid van grondstoffen voor accu's gelijke tred houden met de groei van de verkoop van elektrische auto's", aldus Oliver Zipse, voorzitter van de ACEA en CEO van BMW, in een verklaring.

Ondertussen heeft het Europees Parlement afgelopen woensdag, ondanks felle tegenstand van rechts, zijn goedkeuring gehecht aan het voorstel van Brussel om de uitstoot van nieuwe auto's vanaf 2035 tot nul te beperken, waardoor in feite alleen de verkoop van elektrische en waterstofvoertuigen wordt toegestaan. Amendementen waarin werd voorgesteld de verkoop van hybride auto's voort te zetten of het gebruik van synthetische brandstoffen te bevorderen, werden door het Europees Parlement verworpen.

En terwijl onder meer Volvo en Ford de overstap naar elektrische auto's steunen, hebben vertegenwoordigers van Duitse en Franse autofabrikanten deze stap scherp veroordeeld. "Wij zullen onze verbintenissen nakomen, maar dit is een grote sprong in het duister en een industrieel fiasco," veroordeelde de voorzitter van PFA, het Franse Automobielplatform, Luc Chatel. Hij vervolgde: "De fabrikanten wilden technologische neutraliteit, terwijl we niet weten of er genoeg klanten zullen zijn voor elektrische auto's. Gedurende deze tijd zullen Chinese en Amerikaanse fabrikanten verbrandingsmotoren blijven produceren: we kiezen voor de technologie waarop China 10 jaar voor ligt en we laten hen 12 jaar lang een boulevard voor verbrandingsmotoren.

"Het Europees Parlement heeft een besluit genomen tegen de burgers, tegen de markt, tegen innovatie en tegen moderne technologie", protesteerde Hildegard Müller, voorzitter van de Duitse fabrikantenfederatie VDA, die een herziening in 2028 aanbeveelt, waarbij de definitieve doelstelling na 2030 zal worden bepaald. "De weg voor technologisch diverse oplossingen moet altijd open zijn. Daarnaast zijn e-brandstoffen ook nodig om de klimaatdoelstellingen te halen", aldus Müller in een verklaring.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in