VAN DE REDACTIE - Francorchamps moet uitkijken

1j geleden

Het is iets wat je als journalist niet wil meemaken. Maar terwijl ik dit zit te schrijven, hoop ik net wel dat dit stukje achterhaald is als nummer 309 van Auto Trends straks in uw bus valt.

Het zou immers kunnen betekenen dat de Grand Prix F1 van België wel nog een toekomst heeft.

Op dit moment is niets minder zeker. Net zoals in Mexico, Monaco en Frankrijk loopt het contract van Francorchamps dit jaar immers af. Er wordt onderhandeld voor een nieuwe overeenkomst, maar net zoals in de andere vermelde landen verlopen die niet bepaald vlot. De belangrijkste reden daarvoor is dat Liberty Media, de Amerikaanse eigenaar van de F1, een commercieel bedrijf met aandeelhouders is. En dus zoveel mogelijk winst wil maken. Om dat te doen zijn Miami of Las Vegas en Hong Kong (zie verder) veel interessanter oorden dan Francorchamps of Le Castellet. Het enige dat wij en de Fransen kunnen inbrengen, is het ‘historische’ aspect van onze grand prix, en in het geval van Francorchamps ook een fantastisch circuit. Argumenten die helaas almaar minder belangrijk zijn voor de nieuwe formule 1, die wereldwijd nooit populairder was dan vandaag, met een ‘fan base’ die fel verjongd is (dank u, Netflix…) en historische circuits minder belangrijk vindt dan show, glitter en glamour.

In die context worden de plaatsjes op de kalender (maximaal 24 of misschien 25) peperduur. Dit seizoen zijn er 22 races, maar volgend jaar komen daar Qatar en Las Vegas bij. Terwijl ook Shanghai zo snel mogelijk wil terugkeren, en naast een tweede koers in China (Peking?) ook Hong Kong, Zuid-Afrika en een vierde koers in Amerika op het verlanglijstje van Liberty Media staan. Ook dit: Porsche en Audi eisen een grand prix van Duitsland als ze in 2026 instappen.

Er zijn meer kandidaten voor een grand prix dan er plaats is op de kalender, de komende jaren. Veel meer. In zo een geval wordt het spel -niet alleen in autosport- vaak politiek gespeeld. Belangrijke pionnen inzetten, netwerken, lobbyen, beïnvloeden, druk zetten. Onze F1-medewerker was er in Monaco (hij bracht een portret van Charles Leclerc mee, verderop in dit nummer) getuige van hoe een grote delegatie van Le Castellet daar neerstreek, met politici en al, om er met de Amerikanen van Liberty te gaan spreken. De aandacht van de pers was indrukwekkend groot. En of Francorchamps moet uitkijken. In de strijd om niet de eerste afvaller te zijn, gaat het immers tussen de Belgen en de Fransen. En die Fransen, jawel: ze beginnen zwaar geschut in te zetten om hun grand prix te houden.

Joost Bolle

Hoofdredacteur

Jurylid Car of The Year

 joost.bolle@telenet.be 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in