VAN DE REDACTIE - De Belg lust geen elektrische auto

1j geleden

Verderop in dit nummer komt de grote baas van Citroën aan het woord. “We spannen het paard achter de kar,” zegt hij. Vrij vertaald: we zijn verkeerd bezig.

De man zegt het over de elektrische auto. Of liever: de manier waarop Europa -en ook Vlaanderen- ons willen verplichten om elektrisch te rijden.

Weinigen die het luidop zeggen, maar in de autowereld weet iedereen het. Dat de elektrische auto zijn plaats in onze mobiliteit verdient, maar dat het waanzin is om alleen nog elektrisch te rijden en alle andere aandrijfvormen te verbieden. Omdat het praktisch onhaalbaar is om onze individuele mobiliteit te behouden zoals we die nu kennen -en zoals veel deelnemers aan onze maatschappij hem ook nodig hebben. Omdat het economisch waanzin is -we schenken de autowereld aan China, met bijhorende gevolgen voor de werkgelegenheid op het Oude Continent. Maar zo gaat dat als er in belangrijke materie geen rationele maar politieke beslissingen worden genomen, om een coalitiepartner tegemoet te komen of in te spelen op het snel groeiende milieubewustzijn van de kiezer.

Alleen is het de vraag, in ons Belgische geval, of die kiezer het ook eens is met die ‘groene’ beslissing over onze auto. Als je de cijfers bekijkt, dan zijn die ontluisterend. In 2022 werden in België 366 303 nieuwe auto’s ingeschreven. Daarvan waren 4 866 auto’s volledig elektrisch en gekocht door een particulier -geen bedrijfswagen of aangekocht door BTW-plichtige dus. Dat is goed voor 1,3 procent. In vergelijking met een jaar eerder is dat net geen verdubbeling, want in 2021 waren 0,7 procent van alle nieuw ingeschreven auto’s volledig elektrische en gekocht door een particulier. Maar zoals alles is ook dit cijfer relatief, en moet je ‘verdubbeling’ met een serieuze korrel zout nemen. Om er geen doekjes om te winden: een verdubbeling van niets is nog altijd …niets.

Dat blijkt heel duidelijk als je gaat kijken hoeveel procent van alle nieuw ingeschreven elektrische auto’s door een privé-persoon werden aangekocht: 12,1 procent (of 2 784 op een totaal van 22 669) in 2021, en …12,9 procent in 2022 (4 866 op 37 619). Inderdaad: een ‘groei’ van 0,8 procent. En het zal er niet beter op worden, als we mogen afgaan op marktonderzoek van BNP Paribas: in 2021 beweerde 29 procent van de ondervraagden nooit of te nimmer een elektrische auto te zullen kopen. In 2022 was die ‘afkeer’ gegroeid tot 35 procent.

Slotsom? De Belgische particulier lust die elektrische auto niet. En naar de reden moet je niet ver zoeken: een stap achteruit in de beleving van onze mobiliteit, en vooral veel te duur om betalen als je er geen krijgt van het werk.

Joost Bolle

Hoofdredacteur

Jurylid Car of the Year

joost.bolle@telenet.be

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in