VAN DE REDACTIE - Boeiende of bange tijden?

2j geleden

Normaal gezien hadden we het in dit nummer uitgebreid over het Autosalon moeten hebben. Over die 99e editie waar we zo naar uitkeken, nadat het Salon van 2021 al was geannuleerd. Wegens Covid, inderdaad. Dat virus dat nu ook het lot van editie 2022 heeft beslecht. En uiteraard kunnen we ons nu al de vraag stellen of wat altijd de jaarlijkse hoogmis van de auto was, ooit nog terugkeert.

De annulering als gevolg van Covid doet immers vergeten dat de aanloop naar editie 2021 behoorlijk problematisch verliep. Nogal wat merken, en dan vooral die van importeur D’Ieteren (VW, Audi, Skoda, Seat….) hadden immers afgezegd. Om allerlei redenen, zoals -onder andere- de uitstekende cijfers die de groep in de eerste drie maanden van 2021 zonder salon had opgetekend. Lees: waarom dan nog geld uitgeven aan een grote stand als het zo ook lukt om onze wielen te slijten. Kortom: ook zonder Covid stond heel lang een vraagteken boven het Autosalon 2022: pas toen de Stellantis-groep (Fiat, Peugeot, Citroën, Opel etc…) toezegde, werd het licht op groen gezet. Of het dan in 2023 eindelijk zal lukken? Afwachten, als je het me vraagt.

Autosalon of niet: het waren drukke weken op de redactie van uw favoriete automagazine. Tijdens wat de salonperiode had moeten zijn, openen de dealers hun deuren om de nieuwe modellen te laten zien. Januari blijft immers dé automaand, in ons land. Met een uitgebreid dossier brengen we dan ook wat je in die showrooms mag verwachten. Een vergelijkbaar dossier vind je ook in onze gratis bijlage Mobility Life, maar dan toegespitst op auto’s met andere aandrijving dan alleen maar benzine of diesel. En ja, het valt meteen op: het aanbod aan volledig elektrische auto’s is exponentieel gegroeid, in vergelijking met een jaar geleden. Wat Vlaanderen betreft, zit de autowereld dus op schema, als die regel in het Vlaamse klimaatakkoord (alleen nog EV’s kopen vanaf 2029…) inderdaad wordt doorgedrukt. Alleen jammer dat de overheid zelf niet volgt: het spookbeeld van een maatschappij met gedecimeerde mobiliteit, omdat we al die EV’s onvoldoende kunnen opladen, komt almaar dichterbij. Omdat er maar geen schot komt in cruciale dossiers, zoals voldoende laadmogelijkheden en niet in het minst: of er wel voldoende elektriciteit zal zijn. Beschamend is het, hoe voorstanders van kernenergie op die laatste vraag antwoorden met “neen”, en tegenstanders van kernenergie steevast met een ongenuanceerde “ja”. En wij eigenlijk niet weten waar de waarheid nu precies ligt.

Ja, het zijn boeiende tijden voor onze mobiliteit. Maar tegelijk ook bange. Het belet ons niet om het glas te heffen op een beter 2022. In naam van de hele redactie breng ik u dan ook graag onze beste wensen over.

Joost Bolle

Hoofdredacteur

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in