Is het aan Youtubers om het autosalon van Parijs (en autoshows in het algemeen) te redden?

1mnd geleden | Nicolas Morlet

We nemen het je niet kwalijk als je het gemist hebt, maar de Paris Motor Show opende gisteren zijn deuren voor het publiek. Is de pandemie achter de rug, dan is de show die zichzelf pompeus de Mondial de l'Automobile noemt nu een schaduw van zichzelf. Zozeer zelfs dat men zich afvraagt of het niet aan de Youtubers is om het evenement van een totale ineenstorting kunnen redden.

Oktober 2008. Ik ben 13 jaar oud, en heb al een diepgewortelde passie voor auto's. En dat jaar overtuigde ik mijn vader om me mee te nemen naar het autosalon van Parijs! We stonden bij het krieken van de dag op, namen de trein, de Thalys, de metro, en daar waren we dan, wandelend door de gangpaden van de grootste Europese autoshow. Deze enorme autoshowcase, waar dat jaar 90 wereldpremières (ja, "negentig"!) plaatsvonden, was mijn eigen Disneyland, en een paar minuten in de rij staan om een Porsche, een Rolls of een Lamborghini van dichtbij te kunnen bekijken, gaf me evenveel emotie als een ritje op Space Mountain (hoewel ik er nooit op ben geweest, maar dat is een ander verhaal...).

Welke tiener droomt er in 2022 nog van om de deuren van de paviljoens van de Porte de Versailles in te duwen? Met stands van een schrijnende armoede en omvang (drie auto's bij Jeep, zeven bij Peugeot, vier bij DS), gangpaden zo breed en leeg als Noord-Koreaanse snelwegen, en een show die beperkt is tot twee paviljoens waar zelfs het tapijt de uitnodiging van de organisatoren heeft afgeslagen, ruikt deze editie naar een uitgedoofde ster. Een beetje zoals die sporters die hadden kunnen stoppen op een toppunt (meer dan een miljoen bezoekers in 2018) maar die er nog "één seizoen teveel" aan breien.

En het is niet Renault, het enige grote merk dat met zijn satellietmerken (Dacia, Mobilize en Alpine) het spel van het feest dat zo’n show moet zijn nog wou meespelen, dat de meubels zal redden, ook al danste het op de nostalgische tonen van de tentoongestelde 4L en R5. Het zou daarbij een illusie zijn om te denken dat het de Chinese fabrikanten of de "nieuwe mobiliteitsoplossingen" zijn die de mensen zullen overhalen om 16 tot 30 euro (!) te betalen om binnen te geraken op wat lijkt op een autoshow in Berry (een zeer mooie regio trouwens). Nee, echt, de tiener van 2022, die de sociale netwerken met de paplepel werd ingelepeld, heeft geen reden om naar dit “Mondialeke" te gaan, zoals ze in Brussel zouden zeggen.

Of liever gezegd, er is een reden. Welgeteld één. Juist omdat hij is opgevoed met sociale netwerken, zal de jonge autoliefhebber bereid zijn het zakgeld van een week te investeren om de fabelachtige Milletipla te ontdekken: dat is een 1.000 pk sterke  opgetuigde Fiat Multipla van het YouTube-kanaal Vilebrequin, dat 2 miljoen abonnees telt. En wie weet ontmoet hij zelfs zijn idolen (Sylvain Lévy en Pierre Chabrier, de twee oprichters van de zender) voor een herinneringsfoto en een handtekening. Vrijwillig opzichtig en luidruchtig (want ze aarzelen niet om de V8 te laten spinnen) valt de Milletipla op in deze show waar soberheid hoogtij viert, en de hele stand, met zijn Lancia Stratos, Pagani en Citroën Saxo die betere dagen heeft gekend (alle auto's te zien in hun video's) brengt nog een vleugje frisheid in een voor de rest aseptische sfeer.

Even verderop zal hij ook de Ferrari "Pogdarmerie" kunnen bewonderen van Pog, een beroemde Belgische Youtuber die 1,2 miljoen abonnees tot de zijne mag rekenen. Dit is wat de Mondial nog kan redden van de neergang, en jongeren kan blijven interesseren voor auto's!

Geloof je me niet? De cijfers spreken voor zich. Afgelopen 8 oktober nog verzamelde Squeezie, de meest invloedrijke Franse influencer, 22 youtubers voor een F4-race op het Bugatti-circuit in Le Mans. Het evenement verzamelde bijna 40.000 toeschouwers op de tribunes van het circuit van Sarthe, naast een record aan views (meer dan 1 miljoen toeschouwers tegelijk!) op het streamingplatform Twitch.

Denk ook aan het feest dat Pog organiseerde op het autosalon van Brussel in 2020. De Youtuber zette het Dreamcars-paleis in vuur en vlam voor een privéfeest dat meer dan 4.000 fans bij elkaar bracht!

Het zou dan ook gek zijn als organisatoren van auto-evenementen deze enorme publieksmagneten niet wat meer zichtbaarheid gaven om hun bezoekersaantallen te verhogen.

Natuurlijk, dit is misschien niet genoeg om de fabrikanten terug te halen, die zullen aanvoeren dat het YouTube-publiek geen "gekwalificeerd" publiek is, dat wil zeggen een publiek dat "waarschijnlijk een auto zal kopen". Dat is waar. Maar dit is ook een van de doelen van een autoshow: mensen laten dromen! Een elektrische SUV die onbereikbaar is voor gewone mensen, zoals ze nu massaal worden aangesleept, zal mensen zeker niet doen dromen....

Is het aan Youtubers om het autosalon van Parijs (en autoshows in het algemeen) te redden?
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in