Brussels Motor Show 2023: de tops en flops van de redactie

1j geleden | Maxime Pasture

Na een afwezigheid van twee jaar verwelkomde het Autosalon van Brussel 271.000 mensen, iets minder dan Febiac had gehoopt. De redactie van Auto Trends geeft haar oordeel over deze editie van 2023.

Tops/Flops Brussels Autosalon

Brussels Motor Show 2023: de tops en flops van de redactie

Na een afwezigheid van twee jaar verwelkomde het Autosalon van Brussel 271.000 mensen, iets minder dan Febiac had gehoopt. De redactie van Auto Trends geeft haar oordeel over deze editie van 2023.

Ondanks wat sommigen misschien denken, hebben alle redactieleden dezelfde algemene visie op het Autosalon 2023. Je zal merken dat er meer tops dan flops zijn...

Brussels Motor Show 2023: de toppers

- Het enthousiasme van degenen die "ertoe doen" en de inzet van de merken. Veel bazen maakten de reis naar Brussel. Er zijn er zelden zoveel geweest! En zelfs als we ons kunnen voorstellen dat ze diplomatiek bleven, gaven ze allemaal blijk van groot enthousiasme over het houden van een show die die naam waardig is. Sommigen zeiden zelfs dat Brussel in de toekomst grote wereldpremières zou kunnen ontvangen. En de merken in het algemeen speelden het 'Motor Show'-spel, in tegenstelling tot het Autosalon van Parijs, waar men vond dat de spelers er vooral waren om de aantallen te verzilveren. Hier ging het om een echt salon met weliswaar kleinere stands, maar een overtuigde wil om de belangrijkste modellen tentoon te stellen. Zonder natuurlijk het aantal interessante primeurs te vergeten sinds de merken deze niet meer reserveren voor Detroit of Genève.

- De Europese verkiezing van Auto van het Jaar 2023: wat is een beter moment dan januari (en dus het Autosalon van Brussel) om de Europese vertegenwoordiger van het jaar te kiezen? Trouwens, dit richt heel mooi een schijnwerper op onze nationale show. Jouw favoriete tijdschrift heeft veel moeite gedaan om deze verkiezing te organiseren!

- We horen vaak dat alternatieve mobiliteitsoplossingen voor de auto de traditionele auto, en daarmee de salons zoals we die kennen, de das om zullen doen. Maar het Autosalon van Brussel 2023 toonde aan dat al deze vervoermiddelen vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan. Microlino, Silence, XEV, Mobilize en niet te vergeten de kleine Citroën Ami: verschillende spelers op het gebied van alternatieve mobiliteit waren aanwezig, zonder de auto's waar we zo van houden te overschaduwen. 

- Het aantal conceptcars was altijd indrukwekkend en interessant!

-De gaming/simulatiehoek, want ja, zoiets is nodig om de jongste (en minder jonge simulatieliefhebbers) aan te trekken!

Autosalon van Brussel: de flops 

- Na de tirade van Maxime Pasture is hier die van Laurent Zilli: flops? Niets, helemaal niets, nada: hoe kun je het Autosalon van Brussel iets verwijten? Afgezien van het plezier om na twee jaar terug te keren, in een context van verdwenen of stervende grote beurzen, zie ik niet wat de organisatoren beter hadden kunnen doen in zo weinig tijd. Want laten we niet vergeten dat de definitieve bevestiging om het Autosalon te organiseren pas na de zomer kwam, toen genoeg zwaargewichten van de markt besloten erbij te zijn.

- Standen die misschien wat minder levendig waren dan voorheen. Dit raakt niet alleen het Autosalon van Brussel. Nu informatie steeds meer gedematerialiseerd en gedigitaliseerd wordt, zijn de stands uitgekleder dan voordien. De goede oude folders zijn weg en goodies zijn zeldzaam, evenals de gastvrouwen die vroeger in groten getale aanwezig waren. Ze waren misschien niet meer zo essentieel als ze ooit waren, maar ze voegden wel wat warmte en aantrekkingskracht toe aan de tribunes. Gelukkig zijn ze er nog niet in geslaagd de auto's weg te halen!

- Niets te maken met de organisatie of zelfs de stands: de onbeleefdheid van de bezoekers! Waarschijnlijk te lang opgesloten, sommige mensen aarzelen niet om je te duwen of gemeen te worden om in de auto te stappen die je aan het bewonderen bent... Of vragen je botweg "uit de weg te gaan" om foto's te nemen. Maar laten we positief blijven, want in feite getuigt dit groeiende gebrek aan respect ook van een zeker enthousiasme. Misschien moeten we het dan toch onder de toppers plaatsen?

We kunnen niet wachten tot volgend jaar! De data zijn al bekend: van 12 tot 21 januari 2024.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in