Buell herrijst!

3j geleden | Nicolas Morlet

Als een feniks uit zijn as. Buell heeft aangekondigd dat het terugkeert naar de voorhoede van de bikescene. Tegen 2024 zal Buell Motorcycles tien nieuwe modellen introduceren. Een geweldige wedergeboorte voor een merk met een bewogen geschiedenis.

 

"Buell is terug!" zei Bill Melvin, die de merkrechten in handen heeft sinds hij in 2018 EBR (Erik Buell Racing) kocht. De Amerikaanse fabrikant zal tegen 2024 niet minder dan tien modellen aanbieden (cross, sport, touring en cruiser), terwijl het gamma zal worden uitgebreid met motoren met middelgrote en kleine cilinderinhoud. Buell bevindt zich ook in de eerste verkenningsfase voor een elektrisch model met hoge prestaties en staat open voor samenwerking met andere bedrijven.

 

"We zijn verheugd Buell weer tot leven te wekken met een indrukwekkende reeks superbikes en hoogperformante motorfietsen. De modellen die momenteel in productie zijn, worden met de hand gebouwd in Grand Rapids, Michigan, en zijn gebaseerd op het 1190-platform.

 

Een verhaal van passie

Het merk Buell dankt zijn oorsprong aan - zoals dat vaker gebeurt - de passie van Erik Buell die op de Amerikaanse circuits naam maakte. Hij was ook ingenieur bij Harley-Davidson, maar verliet de Moco in 1982.

Hij bouwde zijn eerste racemachine, de RW750, aangedreven door een tweetakt-viercilindermotor. Uiteindelijk klopte de firma uit Milwaukee bij hem aan om een motorfiets te ontwikkelen voor de BOTT-klasse (Battle Of The Twins). In 1987 werd de Buell Motor Company opgericht en bracht het zijn eerste motorfiets, de RR1000, op de markt.

 

Alliantie tussen Buell en Harley

In 1993 verkocht Erik Buell 49% van zijn aandelen aan Harley-Davidson om de financiën van zijn bedrijf op orde te brengen. Het bedrijf, dat Buell Motorcycle Company werd, zal motorfietsen blijven bouwen op basis van H-D-motoren.

In 1998 kocht Harley nog eens 49% van het bedrijf en werd meerderheidsaandeelhouder, terwijl Erik 2% van de aandelen behield. De Buell Motorcycle Company werd een dochteronderneming van Harley-Davidson. In 2003 ten slotte kocht Harley Buell volledig uit en bleef tot 2009 sportgeoriënteerde machines produceren. Na de financiële crisis stopte Harley definitief met de productie van Buell-motorfietsen.

 

Eerste wedergeboorte

Het jaar daarop ging Erik zijn eigen weg en richtte EBR (Erik Buell Racing) op. Harley bezat nog steeds de rechten van zijn oorspronkelijke merk. EBR ontwikkelde een reeks motorfietsen op basis van de 1125R en gereserveerd voor het circuit, de 1125R, 1125RR en 1190RR.

In 2013 werden de 1190RX, 1190SX en 1190 Black Lightning geïntroduceerd. Daarna sloeg EBR de handen ineen met het Indiase Hero en deed het mee aan het WSBK-kampioenschap. Helaas bezegelden twee opeenvolgende faillissementen in 2015 en 2017 het lot van het merk EBR.

 

Uiteindelijk werd EBR in 2018 gekocht door Bill Melvin, eigenaar van het bedrijf Liquid Asset Partners (LAP) dat de activa van Buell in 2009 had geliquideerd. De cirkel werd uiteindelijk gesloten in 2020 met de aankoop van Buell door EBR. Maar deze keer, zal Erik Buell niet langer deel uitmaken van het avontuur.

 

Tags: Autotrends
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in