Wegtest Toyota Yaris Cross: beter laat...

2j geleden

Het is een beetje laat van Toyota om toe te treden tot een al dichtbevolkte en zeer competitieve categorie: SUV’s in het B-segment. Maar ongewapend gaat de Yaris Cross de strijd niet aan.

 

Naar de letter is dit niet de eerste Toyota in deze categorie, maar de Urban Cruiser is relatief onopgemerkt gebleven, waarschijnlijk omdat hij te vroeg kwam, in een segment dat... toen niet echt bestond. Alles op zijn tijd, dus probeert Toyota het tien jaar later opnieuw. Maar deze keer weegt de concurrentie zwaar: de Peugeot 2008, de Renault Captur en de Jeep Renegade zijn maar een paar namen uit het ruime aanbod.

Welk argument brengt Toyota in? Het sterke punt van de Yaris Cross is dat hij als klassieke hybride met vierwielaandrijving uitpakt. Een unieke combinatie in deze categorie.

 

 

Knapper in levende lijve

Deze Yaris Cross heeft een leuke uitstraling, die in het echt duidelijker is dan op de foto's. Het interieur is klassieker en puur Toyota: niet erg stijlvol, maar praktisch, ergonomisch en kwalitatief. De compacte SUV belooft daarnaast een bovengemiddelde verhouding tussen prijs en uitrusting (hoewel de prijzen nog niet bekend zijn) en de langste lijst van rijhulpmiddelen in zijn klasse, waarop een aantal snufjes staan die je elders niet vindt.

Voor de praktische kant is de ruimte op de achterbank voldoende voor volwassenen, maar niet genoeg voor langere ritten. Het koffervolume daarentegen haalt een record, met 320 tot 397 liter, afhankelijk van uw keuze voor vier- of tweewielaandrijving.

 

 

Kleine kameel

De Yaris Cross deelt zijn platform met de Yaris, en de afstelling van het onderstel verschilt nauwelijks. Onderweg eenzelfde oordeel: de wegligging is uitstekend en je voelt een sterk dynamisch potentieel. Maar... het is niet de hybride motor die dit potentieel het beste uit de verf doet komen.

Ook dat is een dèja-vu van de Yaris. Dit hybride systeem combineert een 1.5-benzinemotor en een elektromotor (twee voor de 4x4-versie), voor een totaal van 115 pk. Prestaties en "sportief" rijden zijn duidelijk niet zijn ding. Nee, deze rakker mikt op zuinigheid.

 

 

Conclusie

Missie volbracht. Met vlag en wimpel, zelfs. We haalden een testgemiddelde van 4,1 l/100 km op een gemengd parcours met een vlotte rijstijl. Toyota claimt 4,3 l/100 km, en wij denken dat de meesten onder de 5,5 l/100 km zullen blijven in de stad, zonder de zaak te forceren. Samengevat zijn dit dus de pluspunten van de Yaris Cross: een hyperefficiënt hybride systeem, misschien nog efficiënter dan dat van de Renault Captur, en de mogelijkheid om 4x4 te rijden, zoals op de Renagade, maar zonder de daaruit voortvloeiende extra kosten van een plug-inhybride systeem.

Het is duidelijk dat de Japanse auto zijn gaatje in de markt heeft gevonden, en die positie ook zal uitspelen. Misschien is dat de sleutel voor zijn succes, ondanks zijn late komst. De tijd zal het uitwijzen.

 

 

Sterke punten

- Ultracomplete veiligheidsuitrusting
- Aangename rijsensaties
- Bescheiden brandstofverbruik

 

Totale score: 16/20

 

Toyota Yaris Cross

Lengte: 4,18 m
Breedte: 1,76 m
Hoogte: 1,56 m
Kofferruimte: 390 l
Gewicht: 1.170 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 4,3 l/100 km
Vermogen: 116 pk
Koppel: 141 Nm
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 11,2 s
CO2 (WLTP): 98 g/km
Basisprijs: nog niet bekend

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in