Wegtest Opel Manta ElektroMOD: stroom door oude aderen

2mnd geleden | Nicolas Morlet

"Wat? Een wegtest van een oldtimer?" Ja en nee. Dit is het beste van twee werelden, en met een beetje geluk, kunnen we er op een dag eentje in onze garage zetten...

De oudere en/of meer gepassioneerde surfer zal bij het horen van de naam Manta liefdevol terugdenken aan die kleine coupé uit de jaren 70 die heinde en ver populariteit genoot. En ze zullen gemerkt hebben dat deze Manta net iets anders is…

               

Inderdaad. Opel gaf zijn oudje de dubbele behandeling van restomod en retrofit. Wat het verschil is? Wel, bij een restomod wordt een oude auto gerestaureerd én gemoderniseerd, terwijl een retrofit een "normale" auto omzet naar… elektriciteit.

Heiligschennis?

 

Sommigen zullen heiligschennis roepen, maar wees niet overhaast. Opel heeft het echt goed gedaan. In de eerste plaats wegen de elektromotor en zijn onderdelen (lader, omvormer, enz.) die de "echte" motor vervangen, precies evenveel. Zeker, de batterijen in de kofferbak (goed voor +/- 200 kilometer rijbereik) voegen gewicht toe aan de achterkant, maar dat maakt de auto - op het eind van de rit - "speelser".

 

En kijk eens daar: de Manta behoudt zijn originele handgeschakelde vierbak en koppeling. De ongeziene combinatie werkt absoluut briljant. Omdat je eigenlijk twee auto's krijgt.

 

Tijdens weekdagen kunt u de Manta namelijk gebruiken om naar uw werk te glijden. U laat de versnellingsbak de hele tijd in vierde staan, zonder de koppeling aan te raken, en de auto rijdt in de automatische modus, net als een moderne elektrische auto.

 

In het weekend ? Dan kan u zich uitleven met de versnellingsbak: snel wegrijden in de eerste versnelling, opschakelen, terugschakelen (voor een noodzakelijke portie motorrem, of een beetje energierecuperatie), leef u maar uit.

 

Afgezien van de motor zijn de sensaties echter helemaal old school, want het wezenlijke blijft zoals het was in de tijd van toen: de stuurinrichting, het gevoel van de versnellingspook - nog steeds een beetje onnauwkeurig – alles voelt authentiek aan. Het is echt een oldtimer waar je elke dag mee kunt rijden zonder de angst die bij een oude auto hoort.

Conclusie

 

Ja, het ding heeft een halve eeuw op de teller, maar deze Manta rijdt u zonder de typische ongemakken die daar bij horen (de schrik bij het minste ongewone geluid, olieverlies, een slippende distributieriem, een Zwitserse dorst).

 

En het zoemen? Tja, voor een inspirerende ronk moet u het niet doen. Maar laat ons eerlijk zijn, een oude viercilinder van Opel is geen twaalfcilinder met een steigerend paard op zijn deksel, dus zo groot is die opoffering niet. Neem het aan van een echte diehard zoals diegene die dit verhaal schrijft. Kopen kan nog niet, maar Opel overweegt het ernstig en denkt na over hoe het dit concept op de markt kan brengen. Kleinschalige productie? Ombouwkit? We zullen zien, maar we zijn er zeker van dat andere fabrikanten binnenkort soortgelijke transplantaties voor hun legendarische modellen zullen uitbrengen.

 

Sterke punten

 

Klassiek en toch modern uiterlijk

Toch old school rijgedrag

Trendsettend concept

 

Totale score: 19/20

 

Opel Manta ElektroMOD

 

Lengte: 4.286 mm

Breedte: 1.600 mm

Hoogte: 1.300 mm

Gewicht: 1.140 kg

Vermogen: 147 pk

Koppel: 250 Nm

Topsnelheid: n.b.

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.

Gemiddeld brandstofverbruik: n.b.

Actieradius (WLTP): 200 km

Basisprijs: n.v.t.

 

tags-label Autotests Opel
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in