Wegtest Nissan X-Trail: meer dan een familiale Qashqai

2w geleden | Stephane Monsin

Enkele maanden na de Qashqai vernieuwt Nissan het model dat je als zijn XL-versie kan beschouwen. Maar deze keer heeft het merk meer gedaan dan een paar centimeter toe te voegen.

Je zal de nieuwe X-Trail niet meer zo makkelijk verwarren met zijn kleine broertje. Hij heeft niet dezelfde voorkant, noch dezelfde achterlichtunits en in het algemeen interpreteert hij de nieuwe Nissan-stijl op een statiger, meer volwassen manier. In profiel is de achterkant iets verticaler dan bij de vorige X-Trail. Aan boord is er plaats voor vijf grote volwassenen. Tenminste in de "normale" configuratie. Want de bank kan 20 centimeter opschuiven, om meer kofferruimte te bieden, of meer ruimte voor de inzittenden op de twee extra stoelen in de koffer. Nissan is in ieder geval eerlijk en kondigt zonder omhaal aan dat deze klapstoelen bestemd zijn voor inzittenden van maximaal 1,60 meter. Deze twee stoelen kunnen uiteraard met een vingerknip worden weggeklapt in de bagagevloer, die dan een volume heeft van 485 liter. Maar in de vijfzitsversies bedraagt het volume 575 liter, wat een referentie is in deze categorie.

Van een beetje tot veel hybride

Nissan biedt drie mechanische oplossingen voor de X-Trail, allemaal gebaseerd op een driecilinder-benzine van 1,5 liter. Het instapmodel krijgt een microhybridisatie op 12 volt, goed voor 163 pk. Op de ePower-versie, die we hier hebben getest, doet de verbrandingsmotor dienst als generator voor een elektromotor, met 204 pk in totaal. Ten slotte voegt Nissan een tweede elektromotor toe (achteraan), voor een cumulatief vermogen van 213 pk, en een de facto vierwielaandrijving.

Tijdens de testrit hebben we het allemaal meegemaakt: bergachtige bochten, slechte wegen, natte en gladde bochten ochtendlijk vroeg door een bos, snelweg... Het chassis van de X-Trail beheerst alles, enerzijds met een onberispelijke efficiëntie, anderzijds zonder ooit zijn soepelheid te verliezen. We zouden willen zeggen dat dit chassis klasse en elegantie bezit. Het is absoluut opmerkelijk werk van de ingenieurs, en het is nog verbazingwekkender als je weet dat dit werk is gebeurd aan de hand van klassieke ophangingen, niet met ultrageavanceerde elektronische technologie. Uit de kunst!

Conclusie

De nieuwe Nissan X-Trail heeft alle goede punten. Maar het is moeilijk om de filosofie van zijn hybride systeem e-Power te begrijpen dat, ter herinnering, elke link tussen de benzinemotor en de wielen wegneemt. Hij is er alleen om de 2,1 kWh grote batterij op te laden. Een verbruiksvoordeel? Niet echt, met 6 tot 6,5 liter tijdens een gemengde test (wat eervol is) is het verbruik nauwelijks beter dan dat van een Toyota RAV4, met een conventionele hybridisatie. Minder gewicht en en een minder hoge factuur voor de Nissan? Nee, dat nu ook weer niet, want een X-Trail e-Power weegt minstens 1.800 kilo en kost 47.800 euro, wat veel meer is dan de eerder genoemde concurrent.

Sterke punten

  • Origineel en statig ontwerp
  • Aangenaam en ruim interieur
  • Opmerkelijk compromis tussen comfort en dynamiek

Nissan X-Trail e-Power e-Force

  • Lengte: 4,68 m
  • Breedte: 1,84 m
  • Hoogte: 1,72 m
  • Volume kofferruimte: 575-1.396 liter
  • Cilinderinhoud: 1.497 cc
  • Vermogen: 213 pk
  • Koppel: 500 Nm
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7 sec.
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP) : 6,3-6,6 l/100km
  • CO2 (WLTP): 143-150 g/km
  • Prijs: 50.600 euro
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in