Wegtest Nio ET7 : Ambitieuze Chinese auto te huur

1j geleden | Nicolas Morlet

De Chinezen bieden meer dan alleen maar betaalbare auto's aan. Het jonge merk Nio aarzelt niet om voor een toppositie te kiezen. Met een bijzondere commerciële aanpak: de ET7, zijn eerste model, wordt in China uitsluitend op abonnementsbasis aangeboden, zonder zelfs de mogelijkheid tot aankoop.

Na een lancering in Noorwegen heeft de in Shanghai gevestigde fabrikant besloten de rest van Europa te veroveren met hoogtechnologische, luxueuze en... dure automodellen. Op korte termijn staan een sedan in de hogere middenklasse, een grote SUV en deze ET7 (een limousine zo groot als een Mercedes S-Klasse en bijna net zo luxueus) op de planning voor het Europese offensief.

Het interieur is aangekleed met de nu onvermijdelijke "ecochic" materialen in een zeer trendy minimalistische stijl. Zo uitgepuurd zelfs dat er niet eens een handschoenenkastje is! Nio denkt dat we dit manco door de kleurrijke verlichting zullen vergeten. En anders zal Nomi je afleiden. Nomi? Ja, dat is een virtueel personage dat deel uitmaakt van de interface van het multimediasysteem. Je kunt ertegen praten en hij kan naar je kijken, wat de bestuurder helaas afleidt. Wat betreft de vraag of je comfortabel in de ET7 zit : ja, in ieder geval voorin. Achterin is de houding iets te liggend en knikken de knieën te hoog. De kofferbak maakt geen indruk, noch door zijn volume, noch door zijn vrij nauwe opening.

Prestaties en groot bereik

Aan de technische kant van het verhaal zitten alleen maar goede dingen. Allereerst de luchtvering. Met zijn variabele hoogte en gestuurde dempers biedt dit een passend comfort en een perfecte beheersing van de koetswerkbewegingen. Even indrukwekkend zijn de prestaties. De ET7 leidt 653 pk naar alle vier de wielen. Genoeg om in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u te spurten en een topsnelheid van 200 km/u te bereiken. Er zijn twee accu's beschikbaar: 75 of 100 kWh. Op papier claimt de eerste een bereik van 445 kilometer en de tweede 580 kilometer. Later komt er ook een batterij met een capaciteit van zomaar eventjes 150 kWh. In de praktijk troffen we een verbruik van iets meer dan 20 kWh/100 km toen we de paarden loslieten op de snelweg.

Conclusie

Hoewel de Nio ET7 best zuinig in gebruik is, gaat die vlieger niet voor de portemonnee. Bij Nio zijn er geen klanten, maar "gebruikers". Gebruiken we de tarieven van onze Nederlandse buren als referentie, dan kost het ongeveer 1.300 euro per maand. Ja, echt waar! En ongetwijfeld zal de rekening nog hoger uitvallen bij een flexibeler abonnement of grotere batterijen. Natuurlijk voert de fabrikant nog een laatste argument aan: de mogelijkheid om de batterijen in vijf minuten te wisselen in speciale stations, zodat je onderweg niet hoeft op te laden. Behalve dat deze stations voorlopig alleen in Duitsland en Noorwegen operationeel zijn.

Sterke punten :

  • Verfijnde en comfortabele ophanging
  • Verbruik (zelfs op de snelweg)
  • Vele leuke gadgets... maar bronnen van afleiding

Nio ET7 :

  • Lengte: 5,10 m
  • Breedte: 1,98 m
  • Hoogte: 1.50 m
  • Kofferbak: n.b.
  • Gewicht: 2.359 kg
  • Batterij: 75 kWh (netto)
  • Vermogen: 480 kW/653 pk
  • Koppel: 850 Nm
  • Gemiddeld brandstofverbruik: 19,3-22,3 l/100 km
  • Bereik: 385-445 km WLTP
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3,8 s
  • Maandelijkse huur: 1.300 euro (schatting)
Tags: Autotests
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in