Wegtest Mercedes C-Klasse: sterspeler

1mnd geleden

Het is moeilijk om een van de onbetwiste sterren van de premium middenklasse opnieuw uit te vinden. Voor de nieuwe C-Klasse heeft Mercedes zich laten inspireren door zijn S-Klasse, het vlaggenschip van het merk.

Als je hem voor het eerst in het echt ziet, is de gelijkenis met de S-Klasse heel frappant. Toch is de nieuwe C-Klasse bij nader inzien minder massief, ook al is hij gegroeid door zijn langere wielbasis (+2,5 cm). In totaal meet hij nu 4,75 meter, wat 6,5 centimeter langer is dan vroeger. Idem voor de breakversie, die op exact dezelfde groeicijfers kan rekenen.

Dat is goed nieuws voor de passagiers, die nu meer beenruimte krijgen. De nieuwe C-Klasse Estate krijgt er zelfs 30 liter bagageruimte bij, en is nu goed voor 490 liter. De sedan blijft ongewijzigd op 455 liter. Het dashboard is zeer modern en ook geïnspireerd op dat van de S-Klasse, met een groot scherm (11,9 duim) in tabletstijl.

Door een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 tot 12,3 duim (afhankelijk van de uitvoering) en een veelheid aan aanraakgevoelige bedieningselementen her en der verspreid, is de sfeer in deze C-Klasse bijzonder "hightech". Mercedes is het aan zichzelf verplicht een zeer hoog afwerkingsniveau te handhaven en sommige details zijn bijzonder flatteus, zoals de prachtige verchroomde luchtroosters.

Geëlektrificeerd

Als teken des tijds omvat het motorengamma alleen nog maar viercilinderblokken, opgetuigd met een mildehybride oplossing van 48 volt. Deze EQ Boost krikt het vermogen op (+20 pk gedurende hooguit enkele seconden) en doet het verbruik dalen. De benzineblokken ontwikkelen 170 tot 258 pk, de diesels 163 tot 265 pk. Ze zijn allemaal gekoppeld aan de negentrapsautomaat 9G-Tronic waarin de kleine elektrische motor van de EQ Boost is geïntegreerd.

De 4Matic-transmissie is voorbehouden aan de twee krachtigste benzinemotoren en de dieselversie uit het middensegment. Het zal niemand verbazen dat er ook een plug-inhybride versie op het programma staat: die combineert een viercilinder-benzinemotor met een elektrisch exemplaar en ontwikkelt 313 pk. Maar zijn meest opmerkelijke eigenschap is ongetwijfeld zijn actieradius van meer dan 100 kilometer in de nulemissiestand. Geen enkele andere plug-in doet beter.

Conclusie
Wij hadden de gelegenheid om te rijden met een 200-benzineversie die 204 pk en 300 Nm uit zijn 1.5-turbomotor puurt. De motor komt gemakkelijk op toeren en gedraagt zich vrij levendig, wat een leuke verrassing is, vooral omdat hij vrij zuinig is. 
De C-Klasse rijdt zeer comfortabel en stil onder normale rijomstandigheden, maar hij aarzelt niet om luidruchtig te worden wanneer u het gas vloert. In vergelijking met zijn voorganger rijdt hij veel aangenamer en meer in lijn met zijn belangrijkste concurrenten, de BMW 3 Reeks en de Audi A4. Deze nieuwe karaktertrek zal in de smaak vallen bij de professionele klanten die uiteindelijk het leeuwendeel van de verkoop uitmaken.

 

Sterke punten

Algemene dynamiek

Modern interieur

Binnenruimte

 

Mercedes C 200

Lengte: 4,75 m

Breedte: 1,82 m

Hoogte: 1,33 m

Kofferruimte: 455 l

Gewicht: 1.650 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 6,4 l/100 km

Vermogen: 204 pk

Koppel: 300 Nm

Topsnelheid: 246 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,3 s

CO2-uitstoot (WLTP): 146 g/km

Basisprijs: 49.610 euro

tags-label Autotests Mercedes
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in