Wegtest Kia Sorento PHEV: reken maar...

2j geleden

De nieuwe Kia Sorento, al gelanceerd in de herfst van 2020, werd al aangeboden in een eenvoudige hybride versie. Daar komt nu nog een stekkerversie naast: de Sorento PHEV, of voluit Plug-In Hybrid Electric Vehicle.

 

Voor zijn nieuwe generatie wijzigt de Sorento zijn aanpak radicaal: hij neemt afscheid van zijn discrete en sobere stijl en kiest voor een opvallende look. En het werkt. Hij ziet eruit als een echte slechterik! Het is bijna eng, maar toch past het bij hem.

Aan boord is de verassing even groot, want terwijl de interieurs van Kia vaak persoonlijkheid missen, ligt dat van de Sorento volledig in lijn met zijn exterieur. Het straalt karakter en stevigheid uit.

Ook als het op technologie aankomt, loopt Kia niet achter. Of het nu gaat om infotainment of rijhulpmiddelen, het ontbreekt hem aan niets. Het merk staat zichzelf zelfs enkele fantasieën toe die u elders alleen aan de top van het Duitse gamma terugvindt. Een voorbeeld? De automatische parkeerfunctie, waarbij de Sorento zonder chauffeur zichzelf in een krappe plek manoeuvreert. U bestuurt hem in dat geval met de afstandsbediening.

 

 

Geen opoffering

Onder de motorkap ligt een 1,6-liter-turbobenzinemotor, bijgestaan door een elektrische module die tussen de motor en de automatische zesbak is geplaatst. Het mechanische huwelijk levert 265 pk en 350 Nm op. De batterij van 13,8 kWh claimt een gemiddelde WLTP-actieradius van 57 kilometer, of 70 kilometer bij alleen stadsverkeer.

De plug-inmechaniek knaagt niet aan de functionaliteit, want - en dat is zeldzaam - er zijn nog steeds zeven zitplaatsen, en een grote brandstoftank van 67 liter.

Laat je niet misleiden door die 265 pk. Onderweg in de Sorento draait alles om comfort. Het is een voertuig waarin het heerlijk reizen is, zelfs (vooral) voor een lange tijd. Maar de hamvraag is: hoe zit het met de efficiëntie? Het is een gemengde zaak.

Aan de ene kant haalden we een rijbereik van 60 kilometer uit de accu's, zonder al te veel snelweg, wat behoorlijk goed is. Maar aan de andere kant, als je blijft rijden zonder op te laden, ontdek je de dat het gewicht zijn tol begint te eisen.

Na nog eens 60 kilometer, deze keer met lege accu's, kwamen we uit op 4,1 l/100 km. Niet slecht, maar een Toyota RAV4 PHEV, bijvoorbeeld, doet beter. Lange ritten op de snelweg resulteren in een gemiddelde van iets meer dan 9 l/100 km, als je het rustig aan doet.

 

 

Conclusie

De Kia Sorento PHEV kan zuinig zijn ... als u hem gebruikt zoals hij gebruikt moet worden. Dat wil zeggen, u moet hem dagelijks opladen, of in sommige gevallen zelfs twee keer per dag. Het is ook belangrijk dat u de auto fiscaal kan inbrengen.

Als u geen van deze vakjes aankruist, bent u beter af met de stekkerloze Sorento Hybrid die, omdat hij lichter is, minder brandstof verbruikt op de snelweg en in hybride modus, en bovenal ongeveer 7.000 euro minder kost. Zoals we zeiden: reken maar...

 

 

Sterke punten

- Gaaf uiterlijk
- Ruim en geïnspireerd interieur
- High-endtechnologie

 

Totale score: 16/20

 

 

De Kia Sorento PHEV

Lengte: 4.810 mm
Breedte: 1.900 mm
Hoogte: 1.695 mm
Koffervolume: 809-1.988 l
Gewicht: 1.910 kg
Gemiddeld verbruik : 1,8 l/100 km
Vermogen: 265 pk
Koppel: 350 Nm
Topsnelheid: 193 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,7 s
CO2 (WLTP): 39 g/km
Basisprijs: 55.590 euro

 

Tags: Autotests Kia
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in