Wegtest DS 9: luxe heeft een nieuw gezicht

2j geleden | Stephane Monsin

Het leidmotief van DS is om een andere visie op luxe te bieden dan de Duitse merken. Geen betere auto om die bewering te staven dan de gloednieuwe DS 9 die in de topklasse zijn zegje wil doen.

 

Tenzij je alleen SUV's maakt, zoals Land Rover bijvoorbeeld, blijft de sedan het uithangbord van de knowhow van een premiumfabrikant. Na de DS 7 Crossback waren we benieuwd wat het jonge Franse luxemerk in deze categorie zou bieden. Wel, het is gebeurd, met een model dat in een "tussenklasse" terechtkomt. Want zijn prijs plaatst hem tegenover de Mercedes C-Klasse, BMW 3-Serie en Audi A4, maar afgaand op de afmetingen en de ruimte achterin mikt hij ook op hun grotere broers.

 

 

Knipoog

Laten we eerlijk zijn, als merk heeft DS niets te maken met het legendarische DS-model van Citroën. Maar het merk kon het niet laten om een kleine knipoog te geven, kijk maar naar de richtingaanwijzers in de bovenhoeken van de achterruit.

Afgezien daarvan is de DS 9 op het eerste gezicht klassiek, niet meer of minder avant-gardistisch dan zijn rivalen. Sprekend wel zijn de details, zoals een lang uitwaaierende achterkant, koplampen met diamanteffect, speciale achterlichten, een aluminium guilloche op de motorkap... Kortom, een heleboel accenten die niet meteen opvallen, maar die hem uiteindelijk karakter geven.

Natuurlijk is het vooral aan boord dat de DS zich doet gelden, met een werkelijk ongewone luxe en charme. In die mate zelfs dat de Duitse interieurs plots zeer geformatteerd en zelfs... een beetje minder kwalitatief lijken.

 

 

Wegdek scannen

De Franse auto staat qua technologie op gelijke voet met zijn directe concurrenten, en loopt zelfs op hen voor. Hij is bijvoorbeeld de enige met nachtzicht en gestuurde vering, die zich vooraf aan de weg aanpast dankzij scanners die het wegdek lezen. In Duitsland vind je dit ook, maar dan twee klassen hoger.

Ten slotte wordt de DS9 in België alleen aangeboden als plug-inhybride, met 225 of 360 pk uit de bekende 1,6 liter. Een versie van 200 pk is ook gepland. DS claimt 1,5 l/100 km en 35 g/km CO2. Mede dankzij de batterijen van 11,9 kWh, die een elektrische actieradius van 48 kilometer beloven.

 

 

Conclusie

Omdat het niet het hoofdargument van de auto is, zullen we niet stilstaan bij de prestaties zelf. Natuurlijk is de DS 9 behoorlijk snel en efficiënt, maar het belangrijkste is dat het allemaal om comfort draait.

In de eerste plaats de uitstekende geluidsisolatie (vooral in elektrische modus), de soepele werking van de automatische versnellingsbak en vooral de vering die, zonder de oneffenheden van de weg volledig weg te werken, ze toch aanzienlijk gladstrijkt. Missie volbracht, met één verschil. Om zijn andere aanpak volledig tot zijn recht te laten komen, had de DS zachtere zetels moeten krijgen. Met andere woorden, minder Germaans...

 

 

Sterke punten

- Kleine details met een groot effect
- Ander interieur dan concurrentie
- Pluchen comfort

 

Totale score: 17/20

 

DS9 E-Tense 225

Lengte: 4.934 mm
Breedte: 1.932 mm
Hoogte: 1.460 mm
Koffervolume: 510 l
Gewicht: 1.839 kg
Gemiddeld verbruik: 1,5 l/100 km
Vermogen: 225 pk
Koppel: 360 Nm
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,3 s
CO2 (WLTP): 33-35 g/km
Basisprijs: 54.990 euro

 

Tags: Autotests DS
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in