Wegtest DS 7 facelift : Een beetje dichter bij de sterren

1j geleden | Nicolas Morlet

Als jonge leeuw op een markt die de premiummerken onder zich hebben verdeeld , corrigeert de DS7 enkele van zijn jeugdige fouten zodat hij beter in het haute-couturepak past dat zijn klanten verwachten. Zijn "Franse chic" is nu wat agressiever en er is ook een nieuwe plug-inhybride topversie die niet bang is om de koe bij de horens te vatten.

Als vlaggenschip van het DS-gamma kunnen de klanten van de SUV 7 moeilijk een minder geavanceerde technologie aanvaarden dan die op de nieuwe DS 4. De constructeur heeft dan ook niet getreuzeld om de nodige technologische aanvulling te voorzien en heeft hiervan geprofiteerd om meteen ook de neus van de 7 te poederen. Deze make-over concentreert zich dan wel op de details, hij slaagt er toch in extra glans te geven aan het topgamma uit Frankrijk. De koplampen maken nu gebruik van lichtgevende pixels, en de verticale LED's aan de voorzijde zijn echt in de bumper versmolten.

Opzichtiger veranderingen vind je in het interieur: het scherm wordt vergroot tot 12,3 duim en stuurt een nieuw multimediasysteem aan. Hij heet Iris en is veel ergonomischer en responsiever dan vroeger!

De beschikbare ruimte blijft zeer royaal voor het hele gezin, dat echt wordt ondergedompeld in een wereld van luxe met aandacht voor details en nog betere materialen materialen. Het opvallendste voorbeeld is ongetwijfeld het handgestikte lederen stuurwiel!

Drie hybrides, één diesel

Terwijl DS nog steeds de dieselmotor (1.5 BlueHDI van 130 pk) aanbiedt, is het motorenaanbod hoofdzakelijk gebaseerd op verschillende plug-inhybride varianten. De modellen E-Tense 225 en 300 pk zijn uitgerust met een nieuwe accu die de actieradius vergroot tot 65 kilometer. En een nieuwe, meer dynamische versie met 360 pk staat nu bovenaan het gamma. Dit vermogen wordt geleverd door de benzinemotor in combinatie met twee elektromotoren, die het model overigens vierwielaandrijving geven. Zo uitgerust is de DS 7 beter dan ooit opgewassen tegen zijn Duitse concurrenten. Vooral omdat hij niet nalaat te verrassen onderweg, waar hij veel efficiëntie en een nogal innemend rijgedrag tentoonspreidt voor een SUV van zijn formaat. Toch zolang de batterij voldoende opgeladen is om vol vermogen te bieden.

Conclusie

De DS 7 - die zijn naam Crossback verliest - is gepolijster dan ooit en is zeker een overweging waard in dit overvolle segment. Met een troef die niemand zal betwisten: zijn comfort! De door de vering geboden demping, absoluut prinsheerlijk in alle omstandigheden, wordt naar een nog hoger niveau getild in de rijmodus Comfort, waarin een camera de wegsituatie voor de auto analyseert en de filtering in real time aanpast. Hiermee is de 7 een echte referentie in zijn genre! Hoewel de basisprijs van 43.300 euro vrij aantrekkelijk is gezien de uitrusting, zal de geteste E-Tense 360 een zeldzaamheid blijven voor de veeleisende liefhebber. Zeker gezien zijn prijs van 65.400 euro!

Sterke punten:

  • Verzorgd en  goed gebouwd interieur
  • Verrassend dynamische 360 pk-versie
  • Bovengemiddeld comfortabel

DS 7 E-Tense 360 4x4

  • Lengte: 4,57 m
  • Breedte: 2,09 m
  • Hoogte: 1.62 m
  • Koffervolume: 628 l
  • Cilinderinhoud: 1.598 cc
  • Vermogen: 360 pk
  • Koppel: 300 Nm
  • Topsnelheid: 235 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 5,6 sec.
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,8-2,7 l/100 km
  • CO2 (WLTP) : 40 g/km
  • Prijs: 65.400 euro
Tags: Autotests DS
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in